Powered By Blogger

tisdag 27 september 2011

Dagens – när samtliga hjärnceller är kidnappade…

… för det är ju det enda jag har att slå till med när jag ska försöka bortförklara hur i hela helsefyr jag tänkte när jag slafsade ihop kombon till min dagens stass:



















Inte ett enda rätt där inte… så därför pratar vi inte mer om det. Därför glömmer vi det… Och då är det ju jäkligt smart av mig att kasta ut misären här, till allmän beskådan för alltid… ;o)
För visst måste det här vara något av det absolut fulaste jag någonsin haft, eller vet ni något ännu fulare som jag har lyckats att kränga på mig?... Peace & out!

Tallinn: lördagen den 24 september – del 1

Förfallna ruckelkåkar, gamla och vackert bevarade hus och sprillans nya glasbyggnader. Skabbiga omgivningar, mysiga gränder och riktigt fina parker. Tallinn är en kontrast i modernaste snitt och riktigt gammalt. Och på något sätt allt däremellan.
Jag fastnade för staden och skulle gärna vilja åka tillbaka för att utforska mer.

Som det var i lördags så stod geocaching i fullständigt fokus. Vilket innebar att vi gick sisådär ett par tusen mil med näsan till stor del i gps-landet. Och det var absolut helt okej det också. Jag knäppte dessutom bilder som den mest övernitiska japan så dem kan jag ju sitta och spana på nu för att insupa det jag missade när jag rusade förbi med Iphonen hysteriskt viftandes i kameraläge.

Och så kan jag ju tyrannisera er med dem också. I tre delar dessutom eftersom Blogger slår på mig om jag försöker mata in mer än runt 15 bilder i samma inlägg. Men! En varning för allvarlig tristess utfärdas! Okej?
Vill ni ändå haka på så startar vi på hotellet innan jag sammanstrålade med mr Make och kamraterna M och M. Fast. Ni slipper mer text än så här på ett tag i alla fall för jag kastar bara ut bilderna okommenterade. Med början exakt precis nu:

























































































Det var en tredjedel. Håller på nästa bildsejour en stund eftersom jag måste fixa lite annat. Men misströsta ej… I will be back igen innan dan är över… :o) Kram!

Taliban istället för Tallinn & ett köttuppvaknande

Eller så kunde jag ha använt rubriken ”Om konsten att plocka hem en huligan”. Eller ”Så söt men så illvillig när det kommer till kombinationen matte och datorer”.


Jag pratar om Muffin katt och om min brist på inlägg igår eftermiddag och kväll. Två saker som hör ihop i allra högsta grad. För den lilla saken har en tendens att hoppa ner på och sedan klampa runt på datorn och radera.
Eller så lyckas hon helt kallt stänga ner hela skiten… Alltid när man vänder ryggen till så man inte har en chans att förhindra dessa tilltag, som betyder att man oftast måste börja om från början med texter, bildfix, inlägg…
Och efter ett antal sådana svängar ger man upp, eller rättare sagt jag ger upp, totalt, vilket resulterar i noll inlägg…
Och på tal om djurterror så vaknade jag upp så här übermysigt denna morgon:


Med en Ajax hund och hennes feta, äckliga köttben på min mage. Joråsåatt, här är vi alla normala… Nu ska jag se om jag kan få fixat lite bilder så jag har något att terra er med under resten av dagen, som även innefattar en massa jobbsökerigrejer, Arbetsförmedlingsbesök, matshopping, städning…
Hoppas ni har en bra dag därute. Var rädda om er själva & varandra. Kram för nu!

måndag 26 september 2011

Listan – del 6: favoritaccessoarer

Eftersom jag inte har haft möjlighet att ge mig i kast med Katinkas lista i helgen så ligger jag lite back och därför kommer lördagens punkt lite eftersläntrandes här:

FAVORITACCESSOAR - Om jag bara får välja en typ? Varför? Favoriten här?

Jag är ganska svag för accessoarer i allmänhet. Men sjalar i synnerhet så därför blir mitt svar utan minsta tvekan just sjalar. Jag har alltid haft en kärlek till dem men de har bytt skepnad ganska rejält genom åren. Varför? Jo för jag känner mig sjukt naken, exposed, snudd på rädd, utan en sjal runt halsen. Och snacka om bästa sättet att dölja dubbelhakskomplexen…

Bra länge var det enbart palestinasjalar som användes. Och jag har därför en hel arsenal av dessa mönstrade tygstycken i en rad vitt skilda färger. Fast ögonstenen är den här svarta varianten, specialdesignad för Roskildefestivalen:


Det händer att någon fortfarande får haka på vid enstaka tillfällen men det sker alltmer sällan, då de har fått megakonkurrens av ett par Mollymärkta favoriter:


Cascaisen i multi är lätt mitt bästa köp i år, alla kategorier. Och den absoluta storfavoriten just nu. Men även den guldiga står högt i gillakurs här. Medan det vintertid är scarf scarf som gäller. Jag har en rosa också, eller ska ha men kan för mitt liv inte hitta den någonstans… så där har jag ett projekt till att ge mig i kast med idag; att försöka lokalisera villovägssjalen.
Tror att jag ska göra det nu på en gång... Så peace and out för den här gången!

Dagens – har en del att stå i både i och utanför blogglandia

Det är ingen direkt vanlig syn att jag droppar av dagensbilder så här ”tidigt” på dygnet. Men eftersom jag har varit ute och snurrat så blir det så denna måndag:



















Jag har en hel del irl-fix att ta tag idag. Och även här finns det en hel del att ta itu med. Som att komma ikapp med Katinkas lista, att svara på kommentarer, beta igenom och kasta ut lite Tallinnbilder… bland annat. Det får bli en sak i taget av så mycket jag hinner med.
Hoppas ni har en bra dag därute. Vi ses senare om ni känner för det. Kram!

söndag 25 september 2011

Bara en småtacky lykta idag - mer rapport imorgon

Kom hem och stenslocknade. Så nu är jag inte bakis längre men fortfarande skittrött. Så det blir ingen Tallinn-rapport idag. Orkar helt enkelt inte börja bena upp i bildskörden som mäter runt 250 knäpp. Mest stentråkiga vy- och husbilder men jag kommer ändå att kasta ut en liten del av dem här. För sån är jag… :o) Kan dock säga att det har varit en skitbra resa. Helt klart värt allt strul för att få komma iväg. Och det trots att 95 % av tiden spenderades på att hojta runt i mestadels regn och blåst för att hitta geocachar. 15 stycken fick vi ihop. Men bara en butik besöktes och bara en sak shoppades, det på torgmarknaden:


Kanske lite småtacky sådär men eftersom jag är ganska såld på ljuslyktor i färgat glas, och den här dessutom hade en söt katt och en fin fågel målat på sig, och jag ju dessutom är en djurtant, så gick den inte att motstå. Precis som kinamaten som mr Make precis kom hem med. Så därför stänger jag ner här igen för idag. Med ett godnatt och en Kram! Var rädda om er! Ses imorgon igen om ni vill...

Dagens - på väg hem...

... utanför Bromma flygplats i detta nu och försöker anstränga mig för att se normal ut, gick åt helvete som synes:



Bakfull är ordet bakom denna miserabla uppsyn. Återkommer från hemmaplan med någonslags Tallinnrapport. Kram till dess!

- Posted using BlogPress from my iPhone

fredag 23 september 2011

Dagens - på hotell i Tallin, mot alla odds...

... ja i alla fall om man ska se till mitt skitlöjliga supernervösande ínför den här trippen... så passar ju mot alla odds ganska bra... ;o) Tog precis en dagensbild i spegeln i rummet där jag kommer att tillbringa den här natten. Den har ni här:


Och ni kanske kan ana knepet bakom en väldans minimal packning, genom att klädesplaggsräkna... för det man inte får plats med i bagaget får man helt enkelt bära på sig. Att det sedan innebär kraftig värmeslagsvarning är det bara att försöka bortse från. Men nu ska jag ta och kasta av mig det mesta och dumpa mig själv i sängen. Är grymt extremtrött, så tack, hej, kram och god natt för idag!

Minibagage & gardinstångsrivaren

Den är nästan hur tung som helst, och helt överfull men det här är faktiskt mitt enda bagage som jag kommer att bära med mig hela långa vägen till Tallinn idag:


Sitter på tåget på väg till flygplatsen nu. Och nervositeten är en aningens dämpad, sedan jag väl kom iväg. Är dock lite nojjig för katternas väl och ve, jag råkade nämnligen slita ner en gardinstång i min vildsinta iver att sistaminuten snygga till och det med sådant buller och brak att de små fyrbentingarna tog till flykten så jag inte fick säga hej då till dem... Inte ett helt kul sätt att lämna dem för två dygn. Men de får snart annat människosällskap så jag hoppas de slipper men för livet... Va, skulle jag överdriva med mina djur?... ;-) Peace and out för nu!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Listan – del 5: sommarfavorit

Då har det blivit tid att delge er mitt svar på den fjärde punkten i Katinkas lista.

FAVORITPLAGG - under vår/sommar

Om gårdagens punkt var enkel så var den här inte lika självklar eftersom jag använder de allra flesta av mina sommarplagg året runt. Vintertid i fler lager bara. Men med hjälp av en smula tankeverksamhet kom jag fram till tre svar i alla fall:

- Sidenplagg. Av alla de sorter. Och är det något jag inte kan få nog av så är det just sidenplagg. Skönare plagg är svåra att finna. Tycker jag.



















- Maxiklänningar. Även om de kanske inte används dagligen så är de klara favoriter ändå. Så smidigt att bara dra på sig ett plagg och man är klar. Me like!


- Flipflops. Även dem använder jag vintertid också, fast då enbart hemma, och det för att undgå att konfronteras barfota med våra svinkalla golv.

Ja och roligare än så blir det inte här nu. Ska småfixa lite i hemmet och packa ihop mitt minimala bagage för att börja bege mig mot Tallinn om en dryg timme. Kanske blir det något mer inlägg här idag, kanske inte. Kanske får jag chans att blogga en smula i helgen, kanske inte… Ni lär märka.
Annars ses vi på söndag eftermiddag. Ha en bra helg & var rädda om er! Kram!

Jag har fått en present…

… och inte vad för slags present som helst utan en riktigt skitfin Molly-present:


Japp, jag är numera glad innehaverska av Imprime tunic, chalk. Som jag såg på snyggingen L8 i Stockholm förra månaden. Skitläcker på henne. Var tvungen att prova den därför men den blev lite halvt dissad på mig. Tog ändå någon bild som hamnade här och började gilla den då, när jag såg den avdokumenterad. Någon annan såg också den bilden och det var så den hamnade här.
Så kan det gå… Verkligheten kallar, men vi ses senare igen om ni vill. Kram!

torsdag 22 september 2011

Dagens – shoppade smått inför en fet utmaning

Jag var tvungen att lulla ut idag trots att mående fortfarande inte går helt min väg. Anledningen var att fixa diverse hygienprodukter i förpackningar på max 100 ml. Som är maxgränsen för vad man får ha i ett handbagage som flygande resenär. Och tro det eller ej men det är det enda jag kommer att plocka med mig på flyget till Tallinn imorgon. Ett handbagage.

Och ett hyfsat litet sådant, i form av min blå ganska nyköpta, tygväska från Odd Molly. Mr make kommer att få en mindre plastkasse med ett par plagg för ombyte lördag kväll och söndag som han drar med sig i sin något större ryggsäck… men totalt sett är det minimalt bagage som gäller.

En fet utmaning kan jag lova eftersom jag brukar plocka med mig typ 80% mer än vad jag någonsin använder. För hur ska jag veta vad jag känner för att ta på mig där och då… Nu blir det till att skita i det där med att känna och bara klä på sig det som finns rent i packningen…
Fast det var egentligen inte för att traggla på om det som jag tittade in här nu, tanken var faktiskt bara att avleverera en dagens stass. Så den kommer här:


















När jag ändå var i faggorna så passade jag på att slinka in i tatueringsstudion där bilderna blev avknäppta. Hjälpte gubbarna att sterilisera tuber och grepp och fick trevligt sällskap på köpet. Men ser ni vad jäkla tom jag är med innestassen?

Fick nästan lite panik när jag såg den. Inga hängande pryttlar i form av halsband, inga fransar, inget flum… Tur att det tog sig lite på det området när uteattiraljerna var på… Pustar ut... ;o) och säger tack, hej och Kram för idag! Var rädda om er!

Listan – del 4: vinterfavorit

Då har det blivit tid att avslöja mitt svar på den fjärde punkten i Katinkas lista:

FAVORITPLAGG - under höst/vinter

Den här var riktigt enkel. Eftersom det finns två varianter av ett och samma plagg som jag i princip bor i genom hela det förhatliga Sibirienhalvåret här. Dessa:


Mina vinterjackor i tjock bomull från Odd Molly. Såklart… Båda har landat här efter Traderaklick. Den vita kommer att få möta sin tredje säsong snart och den grå har en hel del tjänstgörande kvar efter att bara ha hängt med i ett knappt år. Dessa säljer jag aldrig. Och jag hoppas att de kommer att hålla ihop till jag hamnar i graven. Jag har nämligen haft supersvårt med vinterjackor innan dessa dök upp, svårt att hitta snygga som jag trivts i. De här slår alla jag tidigare ägt.
Till dem finns alltid en sjal och för det mesta även ett par handledsvärmare med i bilden. Inte helt oväntat bär favoriterna även här Odd Molly-tags:


Scarf scarf i royal och rosa (trots att den sistnämnda till min stora oro är på villovägar just nu…) är inte heller förhandlingsbara vad gäller flytt. Tidigare var det alltid palestinasjalar som gällde för mig. Men sedan scarf scarfarnas ankomst är det dessa som regerar.
När det gäller handledsvärmare så har de två paren längst till vänster i bild blivit väl använda. Till skillnad från de lila, som jag har funderat på att sälja eftersom de aldrig lämnar hemmet. Vid intresse för dem så får ni gärna hojta… Och som synes så har jag även slagit till på årets dyrgripar. Efter en kort stunds funderande så var det svårt att undvika att få med dem hem, för de lär lätt vara värda sin vikt i guld med tanke på färgerna som garanterat kommer att pigga upp mig när årstiden från helvetet snart är här. Ja det var allt för nu… See you! Kram!

onsdag 21 september 2011

En ny trend? – ska vi göra en undersökning?

Igår när jag gick mellan tatueringsstudion och Ica, ett par hundra meter bara, så upptäckte jag plötsligt att det stod pryttlar i allmänhet och blommor i synnerhet utanför en del butiker som jag passerade. Det är troligt att det har gjort det ett tag men att jag haft näsan i vädret och missat det. Pyntet fanns bland annat…



… utanför en inredningsbutik, en guldsmed och en begravningsbyrå… Den sistnämnda bilden tog jag i morse… För att det kändes helt bisarrt med blommor som toppades av en skylt med välkommen utanför en begravningsbyrå… Tänkte att jag skulle ha fortsatt att gräva lite djupare i min studie under dagen men så hamnade jag i sänglägeskoma istället.

Men imorgon. Om jag mår bättre. För det här känns ju lätt som en ny trend… Eller? Hur ser det ut hos er? Ska vi göra en undersökning? Någon som har lust att haka på? Och med detta högintellektuella inlägget sätter jag punkt för mina bloggerier för idag.
Men om ni känner för det så ses vi imorgon igen. God natt, sov gott och Kram!

Listan – del 3 : min basgarderob

Dags att ge sig i kast med att besvara den tredje punkten på Katinkas lista:

BASGARDEROB - Hur ser min basgarderob ut för att det ska fungera för mig?

Basgarderob… hmmm… googlar och hittar bland annat detta hos La Redoute:

”Att ha en bra garderob som går att variera bygger mycket på att investera i en bra grund, en basgarderob.
En basgarderob bör innehålla enkla, klassiska plagg i neutrala färger. Din basgarderob behöver du fräscha upp varje säsong då den innehåller just basplagg som används mycket och blir slitna.
När du bygger din basgarderob, satsa på kvalitet före kvantitet. Tidlösa plagg i god kvalitet utgör basen i din garderob.”


Och jag som gör tvärtom. Och här återvänder vi till white trash igen, för de av mina så kallade basplagg är så lågprisiga jag bara kan hitta. Jeansleggings från Tradera för under en hundring paret.
Och den billigaste varianten av korta bomullslinnen från Gina Tricot. För linnen använder jag jämt, under allt, sommar som vinter. De har blivit ett beroende… :o) Så basgarderob enligt mallen är inte min grej… Här är jag girig så det skriker om det…
Fast. Om man ska räkna in sina underklänningar också så åker vi upp i pris ett par snäpp eftersom de flesta i min gedigna samling bär signaturen Odd Molly.


Har jag fler basplagg? Ingen aning egentligen eftersom jag tycker att definitionen är flummig. Och eftersom ordet låter stentråkigt så sätter jag punkt här. Peace!