Powered By Blogger

tisdag 4 mars 2014

Det osar tantbojkott & botade dåligt samvete

Inget jobb för mig idag. Den största nackdelen med att bara vara timanställd är just att det blir alldeles för lite av arbete… i alla fall i mitt fall… Så jag tillägnade istället större delen av min ofrivilligt lediga dag med försök att jaga mig ett nytt…


Gav mig i kast med arbetsmarknaden. Som är ett kapitel för sig. Ett sorgligt sådant. Och som jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om då jag tycker den har blivit helt galet snedvriden. Inte minst vad gäller frikostigheten att bevilja praktik så de riktiga jobben drastiskt blir färre medan de som går på dessa praktiker med heltid av arbete inte tjänar pengar att klara sig på… Förjävligt... 

Till det har vi den nya trenden att ut med det gamla (kompetenta) eller totaldissning av allt som åldersmässigt överstiger 20 någonting, in med nya yngre. Vilket innebär att företagen såväl ser mindre rynkiga och coolare ut och på köpet slipper arbetsgivareavgifterna. Pengar, pengar… Vilket är en av anledningarna till mitt missnöje mot ett visst företag som jag nämnde HÄR… Den andra har några redan skrivit så bra om så det hoppar jag över. Ni kan istället läsa Hildes reaktioner HÄR så har ni mina också, för jag kunde inte sagt det bättre själv… Nu vet jag ju inte om det är så att äldre fått gå för yngre ska in vad gäller deras personal men jag tycker det mesta från deras sida osar fet tantbojkott. Och har så gjort ett bra tag… Så det är väl bara att säga tack och hej och önska dem lycka till. För jag känner inte för att vara en pinsam oönskad anhängare längre…


Ja jobbsök drog alltså den största delen av min tid denna dag... Men lite annat har dock också hunnits med. Sådant som att gå tillbaka till den lilla dammen där jag var igår. Enbart för att lätta mitt dåliga samvete över att jag inte hade bröd med mig till änderna då. Så då fick de upprättelse på den fronten idag istället. Och nu måste nog jag se till att få stoppat i mig något mer än semlor så tjing för idag!

10 kommentarer:

  1. Exakt hur det gått till får vi nog aldrig veta. Men faktum är att en fått gå hem helt och håller, en har fått gått ner i tid. Och nya har kommit in. Ligger nog nåt i det att man kan utnyttja praktik och lägre arbetsgivaravgifter som ett sätt att få bättre lönsamhet. Och resultatet är att en massa kompetens försvinner. Men det passar väl den nya målgruppen kanske? Jag har nog satt min fot för sista gången i den butiken i alla fall....Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske därför OM-aktien har stigit? eller en del av förklaringen i alla fall. En väl medveten strategi. Kramar

      Radera
  2. Du har så rätt! Jag jobbar på ett företag som beter sig precis så där och jag vet fler. Jag tänker berätta för dig för jag vet att du är journalist och kanske kan snoka mer i det om jag berättar vad jag vet så jag mejlar dig under morgondagen. Ber om ursäkt att jag håller mig anonym här men jag tor du förstår varför.

    SvaraRadera
  3. Jag har varit arbetslös snart 3 år och får bara praktik. Dem skyller på att jag inte jobbat på så länge och att dem därför inte vågar ge mig provanställning eftersom det kostar dem. Praktik är gratis för dem men jag klarar mig inte på de pengarna fast det struntar alla i. FÖRDJÄVLIGT är ordet!!! Kram till dig som tar upp detta!

    SvaraRadera
  4. Det här är oerhört viktiga samhällsfrågor. Snart har vi ett val och jag hoppas verkligen att sådant här lyfts fram. Unga behöver komma in på arbetsmarknaden men inte på bekostnad av äldre, det är fullständigt galet när grupper på detta sätt ställs mot varandra. Kramar

    SvaraRadera
  5. Hur har det blivit så här!! Bedrövligt o tråkigt att läsa.
    Kram,
    Annelie

    SvaraRadera
  6. Usch och fy för sånt här. Jag har följt dig ett tag och förstått din kamp för ett jobb. Jag önskar dig all lycka. Nu börjar det närma sig sommarsäsongen och sommarvik inom vården, hopas inte de bara siktar in sig på ungdomar då. Här i byn där jag bor är det jättesvårt att få vikarier kvar, det beror väl mest på att detta är en utflyttningsort :(
    Jag hoppas det löser sig iallafall, får man bara in en fot så man kan visa vad man går för så :)
    Ha en fin onsdag.
    Hälsn Ulrica

    SvaraRadera
  7. PS använd argumentet att du sällan VABar det borde ju vara attraktivt ;-) Å sök även sommar jobb för de som jobbar en sommar har tendens att halka med vidare Kram!

    SvaraRadera
  8. Ah jag har missat att Per lämnat Odd Molly.
    Det kan nog förklara en del för de visioner han delade med oss vid besöket förra året stämmer ju inte alls med denna utvecklingen.
    Jag väljer att tro att Per är en bra person och att han lämnade för att han ville annat än det företaget gör nu.

    Håller med Sofia; poängtera VAB-grejen när du söker jobb.

    SvaraRadera
  9. Jag blir så trött på alla arbetsgivare som tycker man är förbrukad när man är 40+ eller 50+ som jag är. Vi har inget behov av att vara mammalediga och därför heller inget behov av att vabba, vi har hög arbetsmoral, som gör att vi inte stannar hemma i första taget om vi skulle känna oss lite off. Det bästa av allt är att vi har levt lite längre och det gör att vi har en otroligt bra livserfarenhet. Och till sist, som det ser ut i Sverige idag så ska vi ju jobba minsts25 år till.
    MVH
    Monica

    SvaraRadera