Powered By Blogger

onsdag 8 januari 2014

Snyggare utan att behöva investera i ett berg?

Jag får den där idén lite då och då, den att jag ska försöka bli lite snyggare, eller åtminstone se en smula fräschare ut, med hjälp av smink. Och när jag nu är i projektletartagen flimrade den tanken förbi igen, så jag bestämde mig för att försöka greppa den, för en gång skull... Men! Jag har ju inte den blekaste aning om makeup som är något annat än mascara, det enda jag använder i dagsläget. Alltså så nära nollkoll man kan komma. Och eftersom det är en galendjungel av produkter med de mest obskyra namn därute så skulle jag absolut och definitivt behöva er hjälp. Okej? För det första, och det viktigaste är om det överhuvudtaget går att snyggfixa sig utan att behöva shoppa ett fett gigantiskt berg av grejer?


Jag hoppas på ett ja på den för annars är det helkört direkt då jag vet att mitt tålamod och intresse inte håller för att behöva joxa med sig själv i en evighet... Alltså! Så lite som möjligt och så enkelt som det bara går är mer en melodi som passar mig perfekt. Och! Helst utan att behöva bli helruinerad på köpet. Joråsåatt, krav finnes, frågan är om de matchar verkligheten. Vad säger ni med koll inom området? Och någon som har tid, lust, ork att hjälpa denna obildade tant? Kram!

- Posted using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

  1. Åh, det här brinner jag för, så här kommer mina tips, och jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt.

    Smink blir aldrig bra utan en bra hudvårdsrutin. Bort med döda hudceller och skit. Så Rengöring, peeling ett par ggr i veckan och en kombinerat dag/nattkräm hjälper länge. Slår du till med en ögonkräm och ett serum för ditt hudtillstånd är du mer än hemma.

    Smink:
    CC cream/BB cream, kan användas över hela ansiktet, även som concealer för att dölja till exempel mörka ringer under ögonen, pigmentfläckar och liknande.
    Mascara är ett måste för att få ögon
    Rouge/Blush för att bli få fräscha kinder
    Läppstift/lipgloss beroende på vad du själv gillar.

    Det finns så klart både dyrare och budgetvarianter av det hela. Vill du ha specifika tips är det bara att fråga. Jag älskar sånt här:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Säger som hud/sminkproffset Hilde att huden under måste vara bra för att få snyggast/bäst effekt. Är man narig och fnasig hjälper knappt ett puder utan det blir bara krackelerat. Satsa på bra rengöring och kräm. Sen gillar jag en primer för att släta ut under smink, sen puder, lite rouge och mascara. :) Blir spännande att se vad du köper sen. Lycka till! kram

    SvaraRadera
  3. Är väl inget proffs men har lärt mig lite senaste året...
    Hud: skaffa en rengöring.
    ögonkräm, serum och dag/nattkräm gör stoor skillnad. Mer än vad jag trodde. Och jag var en som använde typ Miniderm i hela ansiktet innan...
    Men- jag klarar liksom inte av att köpa hudprodukter för flera tusen- så jag kör på Boots No7 som finns på Kicks Åhlens och på nätet ännu billigare. Kör intense. (ögonkräm, serum och dag/nattkräm. )De har också en ok rengöring. Då och då har jag lärt mig att använda en fuktmask eller en peelande mask. Har provat massa olika men har inte någon att tipsa om då jag inte hittat hem där ännu ;-)

    Smink är ju som sagt inte min grej alls, men använder UNE´s concealer under ögonen, No7 BBcreme (den finns det säkert bättre sorter av dock) och så mineralpuder löst från UNE. Är supernöjd med pudret. Håller lääänge. Jag har inte ens mascara eller eyeliner. Max lite läppglans ;-)

    Är nämligen lite känslig och får lätt allergiska reaktioner av ögonmakeup.

    Men är sugen på att lära mig använda en bra mascara- är väldigt sugen på att testa Eye of Horus som ska vara riktigt bra.

    Vet inte om du blev klokare? Men jag tänkte som så när jag började ändra mina rutiner, att om det går åt skogen så ska det helst inte stå en förmögenhet i badrumsskåpet som jag inte använder/kan använda.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Här kommer jag med att suga åt mig tips. Är lika skitdålig på att sköta mig! Kram

    SvaraRadera
  5. Har ju varit en sån som hade hela batteriet i badrumsskåpet och inte precis de billigaste varianterna.
    Men lustigt nog - och trist för kosmetikbranschen - så har min hy blivit bättre ju mindre saker jag kletar på den. Som består av kemikalier då.

    Jag har aldrig haft så bra hy som nu när jag bara använder biologiskt nedbrytbara produkter. Känner att det talar sitt eget språk.
    Har haft Eco och Dr Hauschka från Hälsokost (dr H har smink också)
    Just nu har jag Esse - finns på Life och är både ekologiskt och Fair Trade och inte jättedyrt.

    SvaraRadera