Powered By Blogger

tisdag 4 juni 2013

Lite tankar om det här med tillhörighet. Och gratisjobb


Tisdag = min volontärdag i receptionen på Friskis & Svettis. Därav stassen. Och det här usla försöket att bilddokumentera den… 
Idiotiskt att jobba gratis när det jag hade behövt typ mest av allt i världen just nu är ett arbete, ett betalt sådant. Det är vad jag får höra, väldigt ofta. Och till viss del håller jag med. För det är min högsta dröm, prioritet, fokus just nu. Att bli med jobb. Och självklart spelar pengar in, ganska mycket till och med… men det finns en aspekt till, en som äter hål i skallen, sänker självförtroendet till bottenläge, får mig att ofta helst strunta i att gå ut eftersom det får mig att känna mig ännu mindre, uslare, utanför. För pengar i all ära men tillhörighet är snudd på lika viktigt. För psyket. Och på Friskis har jag det, en slags tillhörighet. Med vissa människor jag tycker jäkligt mycket om. Andra människor jag lär känna mer och mer för varje vecka. Tillika ett kul jobb. Så that´s why jag jobbar gratis… Så slipper fler nedlåtandetycka och idiotförklara. Tänker jag… 
Fast jag skulle kunna skriva hur mycket mer som helst i det här ämnet… Tillhörighet… Men eftersom pengar som sagt också spelar in så tänkte jag istället övergå till att lägga ut lite säljplagg på Facebook nu. Och så kan det kanske hända att jag tar upp den här tråden en annan gång istället. Okej? Fast ni får gärna droppa era tankar, åsikter, erfarenheter i ämnet under tiden om ni vill… för ert tyckande är viktigt, kul, spännande. Så länge det är konstruktivt... :o) Tjing!

10 kommentarer:

  1. Klart som tusan att tillhörighet är viktigt!!! Och att få känna sig behövd och tom saknad när man inte är där.

    Men varför är någon nedlåtande??? Du visar att du är engagerad, vill jobba och skaffar dig dessutom erfarenhet och kontakter. Jag skulle välja dig om jag var arbetsgivare före alla dem som är nedlåtande och som hellre stannar hemma än visar framfötterna som du gör, alla gånger. Men självklart vill man ha ett jobb som är betalt. Självklart är det så. Tappa inte ditt självförtroende. Det kommer lösa sig.

    Håller tummarna hårt för att du får det jobbet som du drömmer om snart, snart.

    Kramar!!!

    SvaraRadera
  2. Tillhörighet är jätteviktigt och att vara utanför flocken är inte bra säger reptilhjärnan. Du är jätteduktig som volontärar och du ska se att det lönar sig i längden på olika sätt.
    kramar

    SvaraRadera
  3. Ja, tillhörighet är viktigt, och den kan ju se ut på olika sätt. Något jag själv funderar lite på i dessa "minnesdagar" då min sambo inte har någon egen familj längre.
    Kanske kan ditt friskisjobb leda fram till något? Ett tips eller en möjlighet kan ju dyka upp just för att du finns där, det hoppas vi på!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag förstår hur du tänker. Och att du gör rätt som 'gratisjobbar'. Dels för att få komma ut bland folk och för att det ger bra erfarenhet! Det kommer att komma ett jobb för dig också! Även om det känns motigt och jävligt! Kram<3

    SvaraRadera
  5. Jag skulle mer än gärna anställa dig om jag bara kunde. Jag hoppas att det snarast löser sig och att någon begriper hur bra du är. Bra det där med gratisjobbandet och bort med alla dessa nedlåtande typer.Vi kan alla hamna i en helt annan situation, när livet inte blir som vi tänkt oss.
    En tanke som slog mig när jag började läsa, varför gör du ingenting av dina erfarenheter, skriv, debattera, starta upp en blogg med reklamintäkter, hur nu sånt fungerar. Du har orden och du har engagemanget i dig.
    Kramar från eva

    SvaraRadera
  6. Du finns,du andas,du lever OCH framförallt VILL!! Någon vettig människa därute kommer se vilken skatt som finns i dig! Tror benhårt på dig, lycka till! Kan ju löna sig "gratisjobba" o sedan entusiasm.. Utanförskap är ett helvete rent ut sagt, jag vet..
    Kramar från en trött med cortison titt som tätt..(tjocktanten Annelie)
    Freja förresten, hörtnågot?!

    SvaraRadera
  7. Den sociala delen blir ju helt klart lidande vid arbetslöshet.
    Så det är smart av dig att gratisjobba.

    SvaraRadera
  8. All forskning visar ju att det sämsta man kan göra är att "bara" sitta hemma. totalt nedbrytande! så se på det här "gratis"jobbet som en satsning på dig själv istället. En ren investering! Och du får som du ju säger betalt i tillhörighet, erfarenhet och dessutom gör du en insats för andra! Sen att det är för jäkligt att du inte fått ett betalt jobb för länge sen med din kunskap och erfarenhet är ju en annan femma!
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Tycker du tänker helt rätt som gratisjobbar lite - i väntan på betalt jobb. Har man den möjligheten så tror att det är stärkande o viktigt för självkänslan att få bekräftelse på att det man gör betyder nåt o man behövs. MEN på ens egna villkor, dvs det ska kännas bra o roligt o självvalt. Men håller m om att pengarna är minst lika viktigt såklart o målet med jobb är ju lön liksom;)

    SvaraRadera
  10. Så kloka kommentarer från dina läsare. Jag kan bara instämma med dem. Att känna tillhörighet är superviktigt och det tror jag bestämt att du känner hos oss.
    Det brukar ordna sig för snälla människor som du vet. Å det är ju precis det du är. Snäll, glad och positiv. Kramar!

    SvaraRadera