Powered By Blogger

söndag 9 juni 2013

Territoriet är helt bilfritt, men desto rikare på lösspringande hundar och cyklar, inte minst de så kallade Christianiacyklarna, de galet coola och lika galet dyra med en stor transportlåda framtill som tillverkas med patent just här. I det mytomspunna området, som präglas av en tydlig 70-talskänsla, finns även andra verkstäder, gallerier men även ekorestauranger, caféer och ett par musikscener. 

Lite här och var tornar det upp mer eller mindre obskyra konstverk, graffitiklotter är vanligt förekommande liksom välgjorda och gigantiska husmålningar. Och Christianias symbol, den med tre gula prickar på röd botten figurerar också flitigt, på skyltar, flaggor och kanske mest på det gedigna utbudet av souvenirprylar.


De danska myndigheterna har genom åren gjort flera försök att stänga Christiania utan att lyckas. Området är attraktivt med sitt läge och en del hade gärna sett att lyxbostäder tog över ytan. Idag är de runt 1000 invånarna i området istället inkvarterade i de gamla kasernerna, i järnvägsvagnar, husvagnar eller i något av den rad av egenbyggen som spänner från allt mellan ruckel och fantasifullt skapade kåkar i modern anda. En arkitektonisk mischmasch, unik i sitt slag. 

I ett territorium som lyder under kollektivt självstyre där de viktigaste besluten tas på stormöten. Regler som gäller är att det inte får förekomma någon tung narkotika, inga vapen, inget våld och ingen handel med byggnader eller bostäder, då dessa ägs kollektivt och hyrs ut. 

Skulle ni kunna tänka er att bo här? Och vad tycker ni om stället, trivsamt eller trash? I vilket fall var det här allt jag hade att bjuda på för den här gången. Tjing!

10 kommentarer:

  1. Känns absolut som en härlig plats att bo på. Jag har aldrig varit där men blir sugen på ett besök. Älskar mischmaschet :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du försöka ta dig dig när du är nere hos L nästa gång, tycker jag... :o) Kram!

      Radera
  2. Jag tycker att tanken på ett annat styre och demokrati i praktiken är högst tilltalande. Sen är jag väl inte helt med på drogdelen av det hela.
    Men jag vill gärna åka dit och skaffa mig en uppfattning på plats och jo jag lovar att jag *inte* ska vänta tills jag blir 80!
    Redan i sommar kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja uppfattning på plats är ju alltid det bästa, hoppas du hittar dit i sommar :o) Kram!

      Radera
  3. Tycker att det ser himla trivsamt ut på bilderna i alla fall:) Blir en Köpenhamnssväng i sommar men det får nog mest bli Tivoli och Ströget. Men nån annan gång.....Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du får komma ner någon gång när det vara är du så hakar jag gärna på dig dit :o) Kram!

      Radera
  4. Rekommenderar restaurangen Spiseloppen inne på Christiania.
    Otroligt god mat, för alla smaker, superfin service, härlig personal från 17 olika nationaliteter tror jag.
    Ligger på Bådsmandsstraede 43, inne i Christiania.
    Måndag lukket! (Stängt på måndagar)
    Bord måste bokas i förväg för det är alltid fullsatt!
    Tel: 0045- 32 57 95 58
    Väl värt ett besök!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hört en massa bra om just den restaurangen så vi försökte faktiskt boka bord där i lördags, tyvärr var hela restaurangen reserverad då men det gör ju att jag måste åka tillbaka och testa den en annan gång... :o) Kram!

      Radera
  5. Skulle nog inte kunna bo där själv men älskar att besöka stället. Jag dras till sådant som är lite udda, både människor, platser och saker. Man kan hitta otroligt fina hantverk därinne, även det ofta väldigt annorlunda. Blir sugen på ett besök nu när jag sett dina bilder.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller absolut med dig, i allt! Befriande att besöka ställen där inte alla är stöpta en mall, liksom... :o) Kram!

      Radera