Powered By Blogger

måndag 7 oktober 2013

Recept på billig, lättlagad & supergod soppa

Jag har gjort den en hel massa gånger sedan jag norpade receptet hos Sanna för ett bra tag sedan. Och nu vill jag tipsa er också, om den supergodaste soppan: 

Soppa med ruccola och gröna ärtor
1 gul lök, finhackad 
500 gram frysta gröna ärtor 
2 grönsaksbuljongtärningar 
8 dl kokande vatten 
1 förpackning ruccola, ca 65 gram 
2 dl crème fraiche 
salt och peppar 
parmesan, hyvlad


Koka upp vatten och fräs löken i olja i en gryta ca 3 minuter, den ska inte ta färg. 
Blanda i ärtorna och buljongtärningarna och fräs i en minut. 
Tillsätt hälften av det kokande vattnet , koka upp och koka i runt 1 minut. Ta därefter av grytan från spisen, lägg på ett lock och låt stå 5 minuter. 
Hacka ruccola och blanda ner. Mixa soppan med en stavmixer till önskad konsistens och blanda i crème fraichen. Späd med resten av vattnet till du får den konsistens du vill ha. Smaka av med salt och peppar och ge soppan ett snabbt uppkok. Servera med hyvlad parmesan på toppen.


Nu är den ju då rätt mycket godare än vad bilderna ger sken av. Och i receptet står att man kan ha parmaskinka till, vilket går bort i min vegetarvärld. Men några schyssta brödbitar till är inte fel det heller. Tjing! Och take care därute!

6 kommentarer:

  1. Tack tack tack! passar mig perfekt - få ingredienser och inte en timmes grejande innan jag kan äta ;)
    <3

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!! Älskar soppor men ibland kör jag fast..bra få lite nytt i vardagen.
    Kram,
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Just denna ska vi ha i kväll! ;) Mumma! Kramis

    SvaraRadera
  4. Låter gott; den får vi prova nästa vecka.
    Ikväll kommer det hemlevererad matkasse för denna vecka.
    Vi är aptrötta på den dagliga frågan: Vad ska vi äta ikväll?
    Så vi provkör Linas matkasse.

    SvaraRadera
  5. Ska provas! Jag gillar soppor men gör det för sällan tyvärr.....Kram

    SvaraRadera
  6. Kul ni gillade receptet. Hoppas ni gillar det om ni gör den också. Berätta gärna... :o) Kram!

    SvaraRadera