Powered By Blogger

söndag 13 januari 2013

Gårdagens utflykt – som mestadels gick i konstens tecken

Jag tog en riktigt lång funderare på huruvida jag skulle kasta ut mina utflyktsbilder från igår eller inte. Varför liksom, vad ger de er... Men eftersom de kanske kan vara kul för mig i en framtid (hmmm... eller inte, men i alla fall...) så blir det exponering här och nu i alla fall. Men! Ni får väldans gärna hjälpa mig att genom att tycka till om de långa dagboksaktiga bildreportagens framtid här. Deras vara eller icke vara. Vad tycker ni? Ska de fortsätta ha en plats här eller inte?...  

Gårdagens utflykt inleddes med en båtfärd, där ledighetsanpassad reseproviant till tågresan blev inhandlad. 


En tur på räls som gick förvånansvärt snabbt. Varför stod klart när vi hoppat av, en station för tidigt. Med nästa tåg 20 minuter bort. Vilket fick mr Make att genast börja nätsöka efter geocachar i faggorna...


... och hittade en som skulle finnas 300 meter bort, så då knatade vi dit. Förbi denna gata...



... och där var den hittad och stegen styrde åter mot stationen i lilla byn Espergaerde. För en stations skumpande. Till Humlebaek där det fanns en...



... djurbutik som vi var tvungna att knalla in i. Och konstatera att trots valutakurs är djurpryttlar bra mycket billigare på denna sidan sundet. Så då blev det såklart shoppat också...


... gick liksom inte att motstå en stor mjuk tjock filt i form av tiger för en hundring och kattparfym för en tjuga, vad den ska vara bra för har jag ingen aning om men maken påstod sig behöva den...
Fast det var ju inte därför vi tagit oss till Danmark så det blev en rask promenad till slutdestinationen istället. Louisiana - museum of modern art.


Jag var där ganska ofta förr men nu var det säkert ett decennium sedan. Denna gången ditlockade av en utställning med Warhols tidiga teckningar och en med självporträtt av konstens stora namn. Dessa båda utställningar var belagda med fotoförbud och därmed nitiskt övervakade av personal. Lyckades klämma av någon smygbild men dock i så oskarpt skick att de inte går att visas...

Fast först av allt fastnade jag galet länge framför fotobokshyllan i deras shop.



För en föredetta fotonörd med fotografer som främsta förebilder blev det ett nostalgimöte som väckte en uppsjö av glädjehormoner till liv. Så först när ett stort antal böcker var genombläddrade kunde utställningarna tas i besittning. 


Enda knäppet i salen som innehöll Warhols tidiga teckningar. jag är ingen konstmänniska alls egentligen men det var ändå riktigt intressant att se. Mycket kladdskisser där det ändå gick att utröna lite hur han tänkt. Liksom. 


Det finns en stor park runt boningen som är piffad med diverse skulpturer så vi använde dem som svepskäl för en liten utomhusavstickare...


... där det egentligen var rökpaus och ett taskigt försök till avbildning av dagens stass som var det primära. Det blev dock en snabb utevistelse för vinden ven rejält i det minusgradiga klimatet. Så vi fortsatte spana in allt som erbjöds i konstväg. Som dessa... 


... rätt läskiga, ändå lite coola. Gubbar som i mina ögon såg ut att ha blivit tillverkade av gamla tuggade tuggummi. Det var de inte.

FORTSÄTTNING FÖLJER I INLÄGGET HÄR UNDER

5 kommentarer:

  1. Jag vill Absolut att du fortsätter med dessa bildinlägg! Älskar dina bilder och texter i dessa! De gör mig glad, du tar roliga bilder och skriver ännu roligare texter :-)
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  2. Tycker det är kul att "få följa" med på dina utflykter! Så fortsätt säger jag! Ha en fin söndag! Kramar

    SvaraRadera
  3. Tugummigubbarna har en annan gubbe som heter Giacometti gjort och jag skulle inte alls tacka nej till en sån - i mindre format dock. =)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker oxå det är kul att "få följa med" på dina utflykter, tycker absolut du ska fortsätta med dem så länge du själv vill! Kram o tack för att du delar med dig av livet o allt i din fina blogg:)

    SvaraRadera
  5. Vilken schysst utflykt..!! jag är så jäkla avis att du bor så nära Danmark!! Man kanske skulle packa hemmet och dra söderut..!?! :-)
    Kram på dig!

    SvaraRadera