Powered By Blogger

lördag 3 mars 2012

Dagens – firande & vad-har-jag-gjort-med-mitt-liv-panik

Födelsedagsfirande för min mamma ledde oss ombord på en båt idag. Där det blev mat, vin och lite presentande. En brorson med flickvän hakade också på. Riktigt megakul! Och det trots att hon, alltså flickvännen, fick mig att känna mig så jäkla gammal. Snudd på riktigt ordentligt uråldrig... 

För det visade sig att jag har växt upp och umgåtts en hel massa med hennes moster när jag var liten. Och nu får ni kanske betänka att jag inte har några egna barn och därför säkerligen har en lite förvriden syn på det här... 
Men hallå… hennes moster! Ung kanonsöt tjej men ändå vuxen, så fatta hur gammal hennes moster måste vara… ja precis, uråldrig… och därmed är jag också det, antik, snudd på med ena foten i graven… att jag sedan har kunnat kalla mig faster de senaste 22 åren, snart, är liksom en annan grej, eller rättare sagt något jag inte har tänkt så värst mycket på… Så varför skulle det vara annorlunda nu? När jag tänker efter så är det ju inte det men jag fick ändå en släng av sådan där vad-har-jag-gjort-med-mitt-liv-panik… en känsla av att vara för gammal och ha missat, att snart kastas ner i en kista och allt är för sent… 

Och då kom jag att tänka lite på er som har barn som har växt upp och också är vuxna nu, kan ni känna det där, eller är det bara jag som barnovan och därför inte riktigt har hängt med i hur gammal jag egentligen är som får sådan här besinningslös skräck?… Undrar denna funderande tant i Mollystass... Kram!

15 kommentarer:

  1. Jag kan också få sådana attacker :) Mina barn är 19 och 22 men det är inte det som får mig att känna mig gammal, utan det kan vara att man pratar om något man gjort och helt plötsligt rör det sig om trettio år sedan istället för högst tio som det känns som. Men kan tänka mig att om mina barn får barn eller rättare sagt det kan jag inte tänka mig, känns overklig! Jag mormor liksom?? Näää inte än :P Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min äldsta dotter är över 30!!! då är väl jag född på stenåldern känns det som.....
      Eller som när jag mötte en bekant och hon sa hennes man fyllt 60!!! herregud det var ju alldeles nyss vi var ungdomar!!!
      Kram Titti som fortfarande är 29....men farmor!!!

      Radera
  2. Ibland blixtrar man till och glider förbi och säger morsning korsning :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Oftast tänker jag inte särskilt mycket på åldern, tänker att efter 25 är vi alla ganska lika, människors grundläggande behov är sig lika osv. men nu har jag börjat viga och döpa äldsta dotterns vänner och deras barn vilket ju är ofantligt roligt men det ger nya perspektiv åt tillvaron. Men ibland slår mig tanken att en hel del i Mollyland är närmare mina barn än mig.
    Kramar från Eva

    SvaraRadera
  4. Nej det är helt obegripligt för mig att min äldste fyller 18 i år. HELT OBEGRIPLIGT!!! Och jag minns när jag var liten att min (evigt unga) mormor berättade att hon kände att hon aldrig blivit vuxen, att inuti blir man inte äldre, och jag trodde henne inte. Men så är det ju. Jag tror man blir vuxen om man måste. Och vi har det så pass bra idag i vårt samhälle att vi inte måste!!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Fast man kan också tänka som så att min son Anton han blev faktiskt morbror när han var 5 år... så även hennes moster kan ju i praktiken vara rätt ung, eller hur?

    SvaraRadera
  6. Jag har en kollega som jag tycker är lika gammal som mig... tills hon sa till mig "att det är typiskt din generation, L8" Gggrrr! Tycker dock att allt blir bättre med åren (förutom figuren då...) Skulle inte vilja vrida tillbaka tiden. Möjligen så skulle jag önska att man hade tid och kraft och ork åt att kunna njuta mer av allt. Kram L8!

    SvaraRadera
    Svar
    1. min pappa är 1 år yngre än min mamma och han använder just den kommentaren om att det hör till hennes generation. han tycker det är jättekul (o min mamma som hängt ihop med honom sedan 1961 är luttrad...)

      Radera
    2. Hii-hiii! Känns bättre nu. Tack! Kram L8

      Radera
  7. Jo tack systersonen 19 år har just skaffat fast flickvän. Men hallå jag var ju häromdagen med på hans förlossning...
    Och lilla Myran som nyss var just en jätteliten myra är 8 år och stora damen.
    Så jo jag känner mig som du ibland.

    SvaraRadera
  8. Så där kan ju jag också fundera. Trots två ungar. När man får höra allt dom yngre har för sig nu. Kan ångra att jag inte tex tågluffade och for omkring lite innan jag blev morsa. Och nu när Moa ska börja högstadiet börjar jag verkligen fundera på vart tiden har tagit vägen....
    Slår dig en pling snart:) Kram!

    SvaraRadera
  9. Jo, ibland kan man känna sig riktigt gammal. Men för oss som inte har barn - eller för mig åtminstone - så lever man liksom ungdomsliv själv i mångt och mycket än. Inte så att det blir massa festande och så, men jag känner mig oftast som 25 och tänker inte på att jag är äldre ens... Kram

    SvaraRadera
  10. Jodå jag med. Superåldersnoja.. :-D
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Jag håller med alla, fast mina ungar är ju ff så små. Jag bävar för den dagen man måste låta dem flyga själva, hua! Men som kloka L8 skriver, livet är bara bättre och bättre och jag skulle inte vilja gå bakåt. Däremot så blir det konstigt när man säger för några år sedan och inser att det var 12 el 17 år sedan... Men jag hade ett långt och galet roligt singelliv innan kidsen kom så jag gillar verkligen den här lugnare fasen i livet :) mota Olle i grind säger jag bara ;) stor kram, Loo

    SvaraRadera
  12. TackTack för era roliga, smarta, givande kommentarer! Känns inte som jag är helt ensam här… :o) Massa Kram på er!

    SvaraRadera