Powered By Blogger

måndag 10 december 2012

Vad är det som gör att folk tar sig rätten…

… att ifrågasätta varför någon annan inte har barn? Gärna högt och tydlig, gärna när man befinner sig i ett sällskap. Det är riktigt jävla oförskämt! Tycker jag. Som har varit med om att få denna fråga, utkastad lika nonchalant som om det handlade om var jag köpt min tröja, vid ett fikabord eller liknande, flera gånger. Och nästan alltid i ett tonfall som kräver att man ska ”stå till svars”. 

Som om det är så otroligt provocerande och oacceptabelt att någon inte har barn… Vilket därför ger dem rätten att dels slänga ur sig denna ytterst privata fråga lite hur som helst och sedan gärna spä på med ännu fler extrema dumheter som motsvar. 
Saker som ”har man inga barn är man ingen riktig kvinna”, ”alla vill väl ha barn”, ”man kan faktiskt adoptera om man nu inte kan få egna” ”livet handlar faktiskt om att reproducera sig” ”har man inga barn får man inte uppleva livet på riktigt”... 

Jodå, jag har hört allihop, och några till. En annan spännande kommentar är den som varje gång sägs i väldigt nedlåtande ton, den som låter mig ana hur sjuk i huvudet jag är som har djur enbart som ett substitut för barn… 

Substitut eller älskade familjemedlemmar?... 

De är inte okej att fråga människor varför de är så tjocka, eller har smutsigt hår, eller varför de alltid pratar med mat i munnen. Till exempel. För det är personpåhopp. Det kan göra någon ledsen. Men att ifrågasätta varför någon inte har barn är helt okej, det är inget personpåhopp, inget någon kan bli ledsen över… Eller?... Jag kan liksom inte låta bli att undra... Tjing!

15 kommentarer:

  1. Helt obegripligt hur en del människor tar sig rätten att säga vad som helst.....med något som de definitivt inte har att göra med....jag som har adoptivbarn har fått höra både det ena o det andra.....det är mycket man ibland bara "sväljer och ignorerar".....Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Åhhh vad trött jag blir på (vissa) människor när jag hör det här! Så respektlöst! Och om nu djur skulle vara substitut för barnlösa familjer vad är då djuren i familjer med barn? De är väl familjemedlemmar oavsett... Urk! Men förstår att du tar illa vid dig. Jag har visserligen barn men blir ändå lite ifrågasatt (av vissa) för att jag har tre katter... Kramar

    SvaraRadera
  3. Så trött man blir på sådant SHIT, vet precis hur du känner det...

    Ha det bäst
    Resmalin

    SvaraRadera
  4. jag förstår exakt, fyller 40 i vår och är ofrivilligt barnlös. Har fått fått frågor som- vet ni inte hur man gör.. och när vi då berättat så kommer ett annat klokt tips- koppla av så är du snart gravid..
    Gick upp några kilo i somras som satte sig på magen,kommentarer- äntligen...nä jag är inte gravid,jag är bara tjock... FOLK- respektlöst
    Kram Jullan

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt! jag har så svårt att fatta att folk faktiskt säger så - rakt ut, men det gör de...
    Jag fick ett barn som ung,sen tog det jääättelång tid att få till nummer 2. Och som jag fick stå till svars för mitt ego att bara skaffa ett barn, vill du inte ha ett syskon , bla bla bla..Höll på att bli helt knäpp. Ditt liv och dina val är just dina!

    SvaraRadera
  6. Så oförskämt och trist med sådana typer. Blir asförbannad när jag hör sånt.
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Sådan människor har inte rättan yttra sig,!!! Räcker man mar dåligt själv utan idioters uttryck!..
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja, vet precis hur det är! Jag är frivilligt barnlös och även om jag inte pratar ofta om det verkar det vara enormt provocerande? Varför liksom? Våra liv är bara våra egna och det som gör någon lycklig behöver inte vara rätt väg för någon annan? Kram och stå på dig! Det gör jag, jag jan nästan bli lite tvärtom när jag ifrågasätts och bre på för att provocera, men egentligen älskar jag barn, jag vill bara inte ha egna... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta jag hoppar in här, men jag är helt övertygad om att vissa människor helt enkelt ska finnas för andras barn och vara goda förebilder.
      Det är en uppgift väl så viktig!

      Radera
  9. Ja det är oförskämt!

    Förstår ungefär hur du känner för med precis samma självklara "rätt" förväntas jag redovisa om jag gjorde forstervattensprov och varför jag inte gjorde det och framför allt varför jag inte tog chansen (som de människorna ser det) att slippa föda ett defekt barn.

    Sen är jag ju allergisk mot att bli inplacerad i nån speciell grupp så jag kan bli ganska störd på att klassad för att jag har barn; jag är mer än förälder jag är en person också.

    Kanske är bästa taktiken att ställa en lika privat fråga tillbaka och fråga om vederbörande tycker det är ok?


    SvaraRadera
  10. Jag förstår inte sådana påhopp! Nej jag har inte och vill inte ha barn, förstår inte vitsen. Ja jag har en hund och jag ser inte heller henne som ett substitut... Så tråkigt när det antyds att det är fel på eller synd om mig som är sk "barnlös" jo det vore säkert trist om jag ville och inte kunde men nu är fallet att jag inte vill! Jag vill leva mitt liv på mina villkor och göra precis vad som faller mig in, med min hund, och han är då inget substitut!! Hoppas du inte tar illa vid dig av dessa människors dumheter, vi må vara få, men vi är nog bra mycket ärligare än vad många fina barnfamiljer är! Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Hej å hallå!
    De e en himla skillnad på att vara frivilligt bvarnlös och ofrivilligt barnlös.
    Är helt övertygad om att den frivilligt barnlöse har lättare att ta den typen av 'påhopp' och svara för sig mot den ofrivillige som kanske inte vill annat än att bli gravid, eller känner stor sorg över att ha 'passerat' åldern för att ha möjligheten.

    Jag ville ju ha fler ungar men ödet ville annorlunda å nu kan jag med gott samvete meddela att jösses så skönt det är och inte ha en 'massa' fler barn. Det räcker gott med att oroa sig för de två stora man har.
    Ôch djur går alldeles utmärkt att ha som sina barn.

    SvaraRadera
  12. ..tack för att du skriver som du gör - INGEN MÄNNISKA SKA FRÅGA ALLS OM DET DU SKRIVER - DET ÄR FÖRNEDRANDE ATT KÄNNA SIG `SKYLDIG ATT SVARA PÅ FRÅGOR FRÅN IDIOTIER`!!!! JAG SJÄLV ÄR I ANDRA ÄNDAN - JAG HAR FEM BARN - VARFÖR??? HAR JAG FEM BARN??? DEN FRÅGAN ÄR LIKA KORKAD!!! ÄR DET FLER PÅ G??? ÄR OM MÖJLIGT ÄNNU MER KORKAD!!!
    DJÄVLA IDIOTER SOM FRÅGAR SAKER SOM INTE RÖR DOM - SOM MAN INTE HAR ANLEDNING ATT FÖRKLARA!!!////TUSENKRAMAR TILL DIG FRÅN MIG - SANNA

    SvaraRadera
  13. ..STORA BOKSTÄVER SKRIVER JAG - MEN- det beror på att hur man än gör - vad man än själv vill stå för - så finns det ALLTID - människor som anser sig bättre med rätt att ifrågasätta - DIG!!! MIG!!! - för att slippa bli ifrågasatta själva!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! /kram Sanna

    SvaraRadera
  14. ..och ja vi har katt också - en Gösta - en helt gudomlig Gösta../Sanna

    SvaraRadera