Powered By Blogger

måndag 26 november 2012

När Mollymatte inte riktigt räcker hela vägen

Första dagen i skolbänken. En massa blanketter att fylla i. Inga konstigheter. Ett test i svenska med tillhörande novell som skulle plitas ihop. Hela hjärnan fylldes av prestigeångest, efter sisådär 12 år i skrivandets tjänst kände jag en viss egenpress och siktade därför på alla rätt och en story med värsta grymma känslan i. Kändes okej om än inte som jag riktigt ville. Men sedan! Värsta paniken!


Matematiktest. Har alltid sagt att jag kan bokstäver men inte siffror och shit vad rätt jag har i det! Tyvärr rättare än vad jag någonsin trodde. För min Mollymatte räckte inte riktigt hela vägen. Fattade verkligen inte hur jag skulle tänka, räkna, få till det när det gick bortom "30% på en Molly blir..." Så nu vet jag vad min nästa hobby får handla om - att lära mig procentsatser ur alla vinklar och vrår. Lika bra att börja googla någonslags kunskapsbank inom detta gebit på en gång... Tjing!

- Posted using BlogPress from my iPhone

9 kommentarer:

  1. Matematik...hjälp.....det är inte min grej heller.....kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det där kommer du att klara galant!!
    kramar

    SvaraRadera
  3. men det är ju så sjukt tråkigt med matte. Tycker jag iaf Klem

    SvaraRadera
  4. Nä men massa pepp till dig grymma kvinna. KOmemr du fixa galant. :) Kramis

    SvaraRadera
  5. När du fått kicka igång hjärnan kommer det att gå alldeles skitbra ser du:) Kram!

    SvaraRadera
  6. Det kommer nog gå bara man kommit in i det. Håller tummarna.
    Min son som precis börjat gymnasiet har sån himla tur att min kusin är mattelärare på gymnasiet så han bara lyfter luren och får hjälp. DET är toppen! Men jag tror att du kommer klara det galant!!!

    SvaraRadera
  7. Klarade jag av mina läkemedelsräkningstentor så klarar du detta ska du se!=)
    Det kräver bara lite mer svett och tårar av oss anti-matte-människor.

    SvaraRadera
  8. Du kommer att fixa det. Det är alltid lite uppförsbacke när man ska igång med något man inte gjort på ett tag. Lärargenen i mig vaknade och här är några tips. Använd dem om de hjälper. När det gäller procent är ju grunden alltid att 1% är 1/100 (en hundradel, hur skriver man det på datorn?).

    Ska du ta redan på ex hur många % 3 är av 10 som i ditt exempel ovan, så dividerar du 3 med 10, 3/10 = 0,30

    75 av 300, 75/300 = 0.25 dvs 25% osv.

    De två siffrorna efter decimalen är alltså din procent.

    Lycka till med din utbildning!!!

    Kram Lotta



    SvaraRadera
  9. Du är bäst - inget snack om saken!!!//tusenkramar Sanna

    SvaraRadera