Powered By Blogger

fredag 30 november 2012

Nyckelordet var mobbing

Tusen Tack för er respons i inlägget om mitt lilla bitchutspel i skolan idag! Med precis det jag ville höra: bekräftelse på att jag gjorde rätt… såklart :o) För det är inte helt självklart, så ska man ju inte bete sig… Men! Jag tycker definitivt att man ännu mindre ska hålla på med någonslags mobbing. För det är precis det som är nyckelordet här. I alla fall för mig. Vilket plötsligt slog mig när jag pratade med mr Make ikväll. Precis det som gjorde att jag reagerade, och ordagerade.


För under första lektionen, tidigare i veckan, med dem som gått kursen en vecka längre fick jag tillbaka väldigt liknande utstötthetskänslor om jag hade på arbetsplatsen från helvetet. Samma klump i magen, samma vidriga olustkänslor. Över bemötandet. Och det var exakt detsamma i förmiddags. Så att jag sa ifrån är ett friskhetstecken. Har jag bestämt. Som i att jag inte tar orättvist skit längre. Inte tolererar att bli nertryckt igen. Ett jäkligt stort mentalt steg för mig i kampen om att hitta tillbaka till självförtroendet.
Nu kanske ni undrar vad ni har med det att göra men det har ni, för er respons betyder också en hel massa del. Bara så ni vet!... :o) God natt & tack för idag!

10 kommentarer:

  1. Skitbra och stort att ta det steget när du haft ett jobbigt "bagage" från tidigare jobb. Jag är en person som har/haft svårt att säga ifrån (inte blivit mobbad) på arbetsplatser och har nu börjat göra det och fan vad skönt det känns! Folk blir lite förvånade men det känns bra för mig själv.

    Heja heja!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Läste just ditt inlägg och helt klart gjorde du rätt att säga ifrån. Heja dig även om klumpen finns där när man säger ifrån så är klumpen ännu större om man inte säger ifrån.
    Kramar från Eva och tänk på vilken bravissimo människa du är

    SvaraRadera
  3. Har också läst ikapp lite och måste säga att det var så starkt av dig att säga ifrån. Så ledsen man blir över sån sandlådementalitet. Så synd det är som människor som är så små och rädda att de känner sig hotade av något sådant som några nya människor i en nyss bildad grupp. Men ack så vanligt! Hoppas de lärde sig något av dig!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Folk kan pissa in dom mest märkliga revir! Jag och Zandra satt på en buss hem från Stockholm en gång med en människa i 50-årsåldern framför oss. Hon satt hela resan, 2 1/2 timme och var fruktansvärt upprörd. För att vi hade tagit platsen hon hade haft på ditvägen;)
    Starkt jobbat av dig återigen! Du sade ifrån på ett konstruktivt sätt! Man kan ju göra sånt på olika sätt ju!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nu har jag läst ikapp och jag kan bara säga "Heja dig". Oerhört starkt att säga ifrån och du gjorde helt rätt. Du har all rätt att vara überstolt över dig själv för sånt där tjafs kan inte under några omständigheter accepteras. Vi kan ju aldrig säga åt våra barn att mobbing är fel om vi själva beter oss som svin. Är själv just nu i en situation där en människa gör allt sneaky man kan för att frysa ut mig från hela stan och sprider skit överallt men än så länge avvaktar jag och låter henne hållas. Sen kommer jag göra som du och säga ifrån. Men har inte modet riktigt än så du inspirerar mig en jäkla massa här :)

    Kramar i massor
    /Vivvi

    SvaraRadera
  6. Ja, heja dig såklart. Det måste också kännas skönt att säga ifrån och inte bara mesa med, med följden att klumpen i magen består. Jag vet ju typ hur du känner. Ha nu en bra dag och roligt ikväll, storklem

    SvaraRadera
  7. Visst är det ett friskhetstecken och framför allt är det stort att du ser att det är det.
    Nu kan du bygga vidare därifrån. Toppen!

    SvaraRadera
  8. Otroligt bra gjort av dig! Tråkigt bara det skall uppstå situationer som gör det nödvändigt.
    Önskar dig en trevlig o god 1:a advent! Idag skall våra saker fram ur gömmorna..som pyntar hemmet förhoppningsvis.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Riktigt bra gjort av dig! Krävs kurage att våga ställa sig upp och säga ifrån. Ska du vara jäkligt stolt över! Och ett riktigt bra friskhetstecken. Kramar

    SvaraRadera
  10. Du är min idol! Fantastiskt bra att du sa ifrån!!!!

    Kram

    SvaraRadera