Nu har jag läst igenom gårdagens artikel om Odd Molly i Sydsvenskan som Dr Molly tipsade om. Noga och två gånger. Har ni inte läst den så kan ni göra det hos Bina. Jag tänker inte dra någon lång analysradänga, dels för att jag inte tycker att den är värd det.
Men framförallt för att fantastico plastsyrra Linda redan har gjort ett riktigt klockrent inlägg i den här frågan, som jag skriver under på till varje ord och till tusen procent! Och jag gör som henne och snor också Lingondarlingens bild eftersom jag tycker att den säger allt det som artikelförfattaren har missat:
Men framförallt för att fantastico plastsyrra Linda redan har gjort ett riktigt klockrent inlägg i den här frågan, som jag skriver under på till varje ord och till tusen procent! Och jag gör som henne och snor också Lingondarlingens bild eftersom jag tycker att den säger allt det som artikelförfattaren har missat:
Glädjen, vänskapen, två helt olika snyggingar, både i stil och sätt, i samma klänning, vilket för mig signalerar individualitet om något, till skillnad från orden i artikeln: ”bärarna tappar det individuella ”. Kan man låta bli att asgarva åt det?
Så jag tänkte först bara hänvisa till att läsa hos Linda för det tycker jag absolut att ni ska göra. Men. Jag kan ändå inte låta bli att ge er lite av mina åsikter om själva artikeln. Som jag tycker börjar med ett stort misstag, nämligen att journalisten vädrar sina egna åsikter i frågan, att hon inte gillar märket. Vilket överhuvudtaget inte hör hemma i en artikel av det här slaget, alls. Inte minst för att det påverkar hur man läser resten.
Som jag tycker är platt och menlös samtidigt som den drar på kontraster som jag känner är överdrivna. Vaddå hatar? Finns det verkligen folk som gör det? Att inte gilla ett märke köper jag fullt ut men hata känns lite väl överdrivet. Det är ju för fan bara kläder! Och känner man så starkt att man verkligen hatar ett klädmärke så borde man nog söka hjälp.
Men det är typiskt journalistik, att göra en höna av en fjäder. Vilket jag divigt kan säga efter mina tio år i branschen… Jaja, det kan ju hon tycka, som om hon hade kunnat göra det bättre själv*, kanske ni tänker nu. Och ja, jag tror faktiskt att jag hade kunnat skriva en bra mycket bättre artikel själv.
Inte minst genom att istället för att ha med citat från en hop människor som bara spekulerar hit och dit så hade det varit så mycket intressantare att låta de som sitter inne på de motstridiga känslorna att komma till tals. Att intervjua Odd Molly-älskarna och Odd Molly-hatarna. Då hade den kunnat vara bra, nu är den mest löjlig. Och jag kan inte för mitt liv ta den på allvar… Så det så!...
Shit, det blev en hel del tjatat i alla fall…sorry för det… Det hade varit superkul att höra era åsikter om artikeln, så; vad tycker ni om den? Tack för mig för nu. Kram!
Jag gillar din analys av artikeln och kan bara skriva under!
SvaraRadera//Elisabeth
Så sant som det är sagt! Kram!
SvaraRaderaJag tycker som du artikeln var "menlös".....kanske skulle man tipsa t.ex. DN att skriva något med mera substans!!för det är tydligen något som engagerar...."Hata" kläder nej jag tror det är något annat som "hatas"....kanske att "vi" sticker ut från mängden....helst ska man vara menlös.....lite beige!!!inte mopsa sig i något färgrikt!!!
SvaraRaderaKram Titti
Håller helt med dig. Jag har bara skumläst artikeln till fullo men däremot hos Dr Molly och Linda och jag tycker det verkar vara ruskigt dålig journalistik att skriva sådär utan att veta fakta om saker och ting och vinkla utifrån sin egen synvinek. Håller sååå med Linda och hon har fått till det sååå bra med bilderna. Den där bilden säger ju allt om hur det är. Jag har ALDRIG träffat så många underbara tjejer som i OM-världen. Både här på nätet och nu i r l också. Alla så olika men ändå finns en liten gemensam nämnare och skit samma om det är Odd Molly eller Gina T eller vad det nu kan vara....
SvaraRaderaMycket bra skrivet och jag tvivlar inte en sekund att du skulle gjort det mycket bättre...
Kram
/Vivvi
Jag skriver som jag gjorde hos Linda, WORD!
SvaraRaderaJag känner mig inte alls igen i artikeln...
Kram
Håller med till fullo!!! FIn bild! Underbar! Kram!
SvaraRaderaJag orkade inte läsa klart artikeln ens.
SvaraRaderaKänna igen mig kan jag inte alls; speciellt eftersom jag inte ens bloggar längre och inte direkt träffar nån IRL.
Men som artikel var den väl; mest jaha
Håller med dig helt. En fullständig blablaartikel. Neh. Någon får göra något bättre.
SvaraRaderaTyp en bloggutmaning att tänka på. "Vad är Odd Molly för mig?"
kramar!
Tack för kommentarer! Kul att läsa era åsikter. Jag måste bara sno och tillägga Tittis klockrena kommentar: ”helst ska man vara menlös.....lite beige!!!inte mopsa sig i något färgrikt!!!” Kram på er!
SvaraRaderaJag tycker artikeln var intressant och läser den nog annorlunda. Jag läser inte ut att hon ogillar Odd Molly - hon drogs till designen, men avstod från köpet pga logga. Det har hänt mig också. Jag har valt att inte köpa ett mollyplagg, som jag tyckte var vackert just för att de placerat en stor logga fel (enligt mig).
SvaraRaderaDet intressanta i artikeln är att hon sen upptäckt att Odd Molly provocerar vissa människor starkt o undrar varför. Jag har egen erfarenhet av att folk blir provocerade av att man klär sig i mollykläder, så jag undrar också det. Det är ju bara kläder. Så jag saknar inte intervjuer med folk som hatar molly - det vet jag redan finns - utan jag undrar varför. Att sedan dessa "haters" inte kanske vill ställa upp o förklara sig är nog rätt förståeligt, eftersom det är rätt löjligt. Och de som uttalar sig i artikeln beskriver ju även molly positivt precis som många OM-bloggare gör, som "en inbjudan till gemenskap". Vad är det då hos rönnbären (OM), som gör att "haters" (räven) måste säga surt? Mycket intressant mekanism.
/Eva