Powered By Blogger

söndag 23 oktober 2011

Om att sticka ut men ändå bli accepterad

Det var onekligen en flashback att vara på punkkonsert igårkväll. Knökfullt med folk runt 20, svartklädda, supertatuerade, megasminkade. Obskyra hårkulörer, gigantiska tuppkammar, ett överdåd av nitar... Nästan exakt som för 25 år sedan.


Hallå liksom, 25 år!… sedan jag var 20 och hängde på punkkonsert senast. Snacka om att känna sig som en mormor på stan. Så det var bara att försöka skita i att tänka på det. Och det var förvånansvärt enkelt, för till skillnad från många andra sammanhang där man hamnar, bland mer ”välanpassade samhällsmedborgare” så har jag nog aldrig känt mig mindre bedömd för min ålder, mitt utseende eller mina kläder än vad jag gjorde igår.

Så det får bli mitt tips för idag; gå på punkkonsert om du vill sticka ut men ändå bli accepterad. Och en sak till, bara för att leka lite moralkärring också; om man dömer någon efter ytan så begår man ofta ett misstag, tänk på det… ;o) Kram!

11 kommentarer:

  1. Skriver under på det till 100% Den här tanten var på punkkonsert med lokalt band förra sommaren och stack ut som f...n i sina Mollys utan att det störde någon. Tvärt om fick jag en del nyfikna och vänliga frågor om vem jag var och varför jag gillade musiken ;) Jag har två absoluta favoritlåtar: Whiskey in the jar med Metallica och My way med Sex Pistols trots min ansenliga ålder :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jo det är ju så; den som själv är annorlunda accepterar andra som sticker ut.
    Tyvärr vankas det inte så mycket punkkonserter i min håla så då får jag bege mig iväg. Men jag förstår kicken =)

    Frösötös - jag är också gammal nog att ha haft Sex Pistols på LP-skiva ;)

    SvaraRadera
  3. Var och såg Ebba grön och Attentat när det begav sig :) Kanske är dags igen då! Kramar

    SvaraRadera
  4. Sett enbart till rubriken skulle jag istället kunna skriva: "Om att inte sticka ut och ändå bli accepterad." För idag pratas det så mycket om att man måste vara någon, sticka ut, ta för sig. Vaför kan man inte bara få vara sig själv? Vara nöjd? Även tidigt i skolan ska man visa framfötterna.
    Detta skriver jag alltså inte på något sätt som en kommentar till ditt inlägg egentligen, för det verkar ju störtskönt. Det var bara något jag kom att tänka på utifrån rubriken. Hoppas du fattar!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Gillar skarpt ditt budskap! :) Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag läste om din idé om att köpare skulle skicka bilder till dig på kläder de köpt. Tyvärr så är det inget jag kan ställa upp på, då jag inte tycker om att fotografera mig själv.
    Däremot så kan jag tala om att jag trivs både med "marketen" och den lila tunikan från burn baby burn och att jag får en del komplimanger när jag har dem på mig.
    Du rockar / Anna i Örebro

    SvaraRadera
  7. Har också varit "fel" på punkkonsert. Men jag tänkte som så att det var VI som var där när punken kom. Alla andra är bara kopior. - Maja

    SvaraRadera
  8. Abbe/Jag förstår precis vad du menar. Men det är nog så här att det är lättare för en som inte sticker ut att få acceptans hos dom som gör det än tvärtom. För när jag har varit med Mr och Mrs Gyllenlöf har jag bara träffat välkomnande och skit-trevliga människor som inte ser ner på någon. Medans jag kan bli totalt utstirrad och utpekad av "Svensson" när jag har linne och bara ben och visar gaddningar osv.......
    Men jag förstår vad du skriver och håller medö. Man ska få vara den man vill:)
    Kram till både dig och Josanne!

    SvaraRadera
  9. Hej Josanne! Köpte precis en nästan ny Odd Molly a one silk wrap i royal som du har för 500 kr!! Var inte det ett kap? Tyckte du var så fin i din så jag slog till!
    Mvh V

    SvaraRadera
  10. Att få vara sig själv är värt hur mycket som helst, oavsett stil och framtoning. Glad för att du hade en rolig kväll igår :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hinner inget långt svar nu men tusen tack för kommentarer! Massa Kram!

    SvaraRadera