Powered By Blogger

måndag 28 maj 2012

Ännu en Amsterdamrapport i miniformat



Ändrat planer och låtit kanalkant stå värd för picknickande istället för den tänkta parken, frotterat oss med lokalbefolkning och sett båtar krocka. Slurpat smoothies, gått i turistfällor och tittat frenetiskt på ett psykedeliskt träningsprogram på tv som var en ripoff på såväl Lanefeldt som på 80-tal.
Geocachat lite till, invigt ett plagg köpt för motsvarande 70 svenska riksdaler på en marknad och lovat S att smaka bitterballen men ännu inte lyckats hitta denna rätt i köttfritt format.
Blivit lite ledsen å hästarnas vägnar, de som dagarna i ända måste dra runt på en vagn med turister i, förundrats över den kilometerlånga kön till Anne Franks hus och letat efter en butik som enligt ryktet skulle sälja Mollysar, hittade inga Mollysar, hittade inte ens butiken.
Plåtat så många hus att Iphonen nu ryggar vid blotta åsynen av dem, burit runt på känslan av att ha en betongballong i magen efter att ha belamrat den med alldeles för mycket mat och funderar på att sno hem tvålen som luktar galet gott av apelsin.

I kväll väntar hemfärd men först vid 21-draget så innan dess är tanken att det ska det avverkas ett eller kanske till och med två museer, shoppas lite saker som mr Make känner att han omöjligt kommer att klara sig utan och kanske slinker det då även med en virkad tunika som jag har sett och snöat in på. Det ska även packas, besökas någon mer uteservering och förhoppningsvis dinglas lite till med benen över kanalkant, bara för att det är ett så megaperfekt sätt att slappa på.
En sista svängom i Amsterdam. Fyra dagar går fort, alldeles för fort, men djuren hemma är saknade, även om vardagen inte riktigt är det...
Ni får vara rädda om er därute så hörs vi imorgon när jag är på svensk hemmamark igen. Om ni vill alltså... Och tro inget annat än att det kommer betydligt längre rapporter, med kilovis av bilder under veckan... ;o) Men till dess; Kärlek & Respekt!




12 kommentarer:

  1. Ser vi fram emot: Både din återkomst till svensk mark och bilder på hus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det lite hus utkastade här, och fler lär det bli, plåtade hus som en stolle på sluttampen... :o) Kram!

      Radera
  2. håller med ovanstående talare! :) Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oki, då har du också lite hus att se nu och fler att invänta. Har sett ditt mail, inte hunnit svara men det finns ett datum jag gillade mycket, den 16/6, men återkommer på mailen som sagt... :o) Kram!

      Radera
  3. Ni verkar ju ha det alldeles fantastiskt. Amsterdam är ju sååå himla fint. Ser verkligen fram emot många bilder sen :)

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är superfint. Annorlunda, både storstad och småstadskänsla. Gillar den blandningen som tusan. Kram!

      Radera
  4. Åhhh nej! Har du hunnit lämna A-dam? Jag vet var butiken finns...den finns bland "9 gatorna"-området. På den sk första "trippelgatan" som tillhör 9 gatorna (heter nåt Nijntjees streegen eller nåt sånt på Holländska (jaja, skratta inte ni som kan det språket) om man kommer från Leidsepleinområdet. Så typiskt att jag inte minns vad affären heter, men dom säljer cowboys bags också, supercool affär....
    kram Tea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla men japp jag hann lämna innan jag såg din kommentar. :o( Men det var precis där jag snurrade och letade. Butiken skulle heta Relaxed at home men hittade inte den som sagt... Synd för jag älskar cowboy bags också ju... Kram!

      Radera
  5. Amsterdam verkar spännande! Ser fram emot bildrapporter framöver..
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en superhäftig stad. Mest gillar jag att man både kan få storstad och småstad och det bara på några få gators avstånd. Kram!

      Radera
  6. Hej finaste Josanne, var inte ledsen för att du inte hittade mollybutiken i amsterdam..jag var där för ett år sedan..skulle inte tro att utbudet som var extremt litet då blivit större...ägarfamilj storrökandes vid ett bord mitt i butiken..stank skit därinne faktiskt..
    Ingen rekommendation-själv köpte jag inget.. jag och min make letade i två timmar för att hitta dynghålan!//Kramis - DU är bäst med din fina inspirationsblogg//Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... ja då kanske det ändå inte gjorde så mycket att jag inte hittade den... :o) Fattar att du blev besviken, två timmars letande är en hel del, hoppas ni hittade roligare butiker också... Kram!

      Radera