Powered By Blogger

söndag 20 maj 2012

Recept på enkel rätt med smak av sommar

Jag tänker ofta att jag ska kasta in receptet här när jag har lagat något som är sådär riktigt gott. Men det blir aldrig av. Fast den här gången tar jag mig i kragen. För detta var megaslurpigt! Smakade sommar liksom… Och enkelt, och gick snabbt, alla de bästa kriterierna på en och samma gång…
Jag lagade denna rätt för första gången i fredags och det kommer att bli exakt samma ingredienser som landar på tallriken nu ikväll. Receptet är plockat från ica.se men jag har modiferat en smula så det blir min version ni får. Här och nu: 


Potatissallad med chorizo & sparris

Ingredienser för 2 portioner:
400 gram färskpotatis 
2 chorizokorvar, jag använde vegetarisk sojakorv från Hälsans kök
100 gram sparris
4 rädisor
0,5 rödlök 
50 gram ruccolasallad
2 matskedar grön pesto
salt och peppar 



Gör så här: 
Skölj och koka potatisen i saltat vatten. Delade den därefter i stora bitar.
Stek chorizon i en stekpanna. Och skär den först därefter i bitar.
Koka sparrisen mjuk i saltat vatten. Skär den sedan i mindre bitar. 
Skiva rädisorna tunt. Skala och skiva rödlöken tunt. 
Lägg potatisen i en skål eller på en tallrik och vänd ner peston. 
Blanda i grönsakerna. Och lägg sist på chorizon på toppen. 
Salta och peppra efter önskemål. Klart!


Vad säger nu; har recept ett existensberättigande här även i fortsättningen eller är de mest överflödiga och fel i bloggen? Själv säger jag; mot spisen. Kram! 

10 kommentarer:

  1. Godkväll!
    Ser riktigt gott ut!
    Det blir för det mesta vegetariskt för min del. Mina tre (vuxna) barn är alla vegetariner, en av dem vegan.
    Jag ser gärna fler recept här emellanåt om du har tid och lust :)
    För tillfället har jag snöat in på Findus gröna sojabönor. (Frysdisken).
    Lite nötaktig smak, och goda till precis ALLT!
    I sallad, i pastasås, eller bara äta dem upptinade precis som dom är.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. ...Vegetarianer skulle det så klart stå... :))
    Kram igen
    Jenny

    SvaraRadera
  3. Gärna recept! Och detta lät supergott :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är väl bara trevligt när man delar med sig av något som blev gott, tycker jag.
    Så ös på med recept!

    SvaraRadera
  5. Recept får man aldrig för mycket av, helst snabba nu sommartid, så man liksom spenderar minimal tid inomhus. klockan är nu 20.20 och jag har precis gått in. Helt underbar dag har det varit. Och sammanräknat med gårdagen, har det varit en toppenhelg helt enkelt! Klem

    SvaraRadera
  6. Jättekul o inspirerande med recept - me like!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Aldrig fel med recept!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vad kul! Då blir det absolut fler recept när jag lyckas springa över något som jag själv gillar som tusan!
    och tack för tipset med gröna sojabönor Jenny, ska inhandlas och testas. :o)
    Kram på er allihop!

    SvaraRadera