Powered By Blogger

lördag 28 januari 2012

Låda med vuxenpoäng är shoppad, hjälp med innehåll sökes

Jag har alltid varit strukturinvalid. Har aldrig tagit till mig konsten att planera utan istället ständigt kört på rock n´roll-metoden, att det fixar sig. Och det har det ju alltid gjort också, även om det kanske inte jämt har varit på det bästa eller smartaste sättet. 
Nu tänkte jag försöka vända på det. Och lägga mig till med en smula struktur. I alla fall inom ett område, man måste ju bara någonstans… och för mig handlar det om kosten. Jag ska ju bli skolelev på annan ort från och med måndag, vilket innebär runt 11 timmar om dagen från hemmet. Och vilket lätt skulle kunna medföra att jag skippar att äta då. 
Men icke nu. För här ska det bli ordning på mattorpet… Och därför var jag ute och investerade i en matlåda igår. Vilket inte var det lättaste bara det. För ojoj med varianter det finns att vraka bland. Det fick bli en sådan jag håller i handen…


… en med så kallat smart lock som stängs på alla fyra sidorna och därför, i alla fall enligt min tankegång, har störst förutsättning att hålla sig stängd även om den råkar tippas hit och dit under transport. Men! En plastlåda gör ju inga förbättrade matvanor. Det krävs ju något vettigt i den också. 
Och det är här mitt hjälp i rubriken skuttar in och lägger sig tillrätta… för vad är smart att ha med sig till lunch??? Det ska vara nyttigt, ganska simpelt att göra, hålla sig i upp till ett par timmar utanför kylskåpstemperatur och helst även vara gott… 
Alla tips och förslag emottages med största möjliga tacksamhet!!! Jag äter dock inte kött eller kyckling så likdelar av detta slag går därför bort… Hur gör ni med lunch på jobbet, har ni med er matlåda och i så fall vad brukar den bestå av, eller äter ni ute?... Tacksam för svar säger tack och Kram för nu! Take care!

11 kommentarer:

  1. Nu när jag arbetar hemma så brukar jag äta lunch ute... bara för att få se människor. och på förskolan då är det ju pedagogiska måltider som gäller. Men som student har jag haft med mig lunchlåda. oftast sallader faktiskt. men även keso o bär, rester från dagen innan, pannkakor, ja allt möjligt. problem ibland med just kylningen...

    SvaraRadera
  2. Hej hej!

    Jag var full med tips ända tills jag såg att du inte äter likdelar :) För det gör ju jag typ varje dag. Har tyvärr inte ett enda bra vegetariskt tips. Hoppas att du kanske kan tipsa lite här och bredda min repertoar av matlådor.
    Däremot kan jag tipsa om att det finns matlådor där man fyller locket med vatten och fryser in. Då blir det en liten frysbox och maten håller sig jättebra utanför kylen. Den finns på den där köksbutiken på Väla. Ja...kanske inte hjälpte så mycket...

    bra jobbat med träning och kost! Du kommer fixa detta! Och lycka till med kursen!
    kram kram

    ps..jag har kollat efter det namnet som du bad mig om men det fanns ingen just nu att skicka en sån förfrågan till. Galet svar men jag kan förklara mer när vi ses! kram kram

    SvaraRadera
  3. Kokta ägg, omelett, pannkaka, grönsaker, sallader, bär, nötter, fröer, babybel-ostar, linsbiffar, hummus, smörgås, knäckebröd o mjukost i tub separat. Finns d möjlighet att koka vatten kan du köra varma koppen o dyl med? Kram

    SvaraRadera
  4. Jag har oftast med mig mat. Rester eller från storkok. En riktig favo som även passar dig som inte är kött är linsgryta med kokosmjölk toppas med färsk mango och turkisk yoghurt. Mums! Perfekt att göra storkok på. Vill du har receptet så maila mig. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Strukturinvalid var ju ett jättebra ord! Lumpsamlerska blir jag kallad hemma;)
    Matlådor utan kött får jag lite svårt med. Tonfisk på burk, lite kokta ägg och så kanske nån typ av grönsaker, ris och sånt.....
    Kan man ju frakta var för sig! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag har också i princip alltid matlåda. Oftast något fryst, som då är lagom tinat till lunch och på så sätt behövs ingen extra kylförvaring. Detta förutsätter dock att man har tillgång till micro, om innehållet ska ätas varmt. Mycket för jag vill veta vad jag stoppar i mig,så "ren" mat som möjligt, vilket inte nödvändigtvis alltid måste vara nyttigt. Visserligen är jag en "såndär" som försöker hålla koll på socker och kollisar, men oavsett är alltså mitt bästa tips: frys in och slipp därmed tänka på förvaring fram till själva uppätandet.Fortsatt trevlig helg! Klem

    SvaraRadera
  7. Olika former av pastasallader funkar även om det inte är så kul kanske men man kan ju skoja till det lite med att lägga i sådant som är gott :) feta, bönor, tofu eller liknande istället för kyckling. Pajer är rätt bra också. Sedan brukar det alltid finnas tillgång till micro även om det kan vara långa köer till dem. Lycka till! Kramar!

    SvaraRadera
  8. Har du tillgång till micro är ju pasta rätter perfekt. Sen är som odd me skriver pastasallader bra, pannkakor, eftersom du inte äter kött är inte pannbiff och köttbullar med postatissallad att rekommendera men kanske veg alternativ på det finns?
    Jag har mailat dig mitt kontonr:)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Åh ja det är ju dags på måndag. Coolt!

    SvaraRadera
  10. Äntligen kan jag åter kommentera här inne (som jag inte kunnat på en massa veckor).
    jag har alltid matlåda och det är ofta rester eller mackor. Har dessutom filmjölk i reserv på jobbet med mysli som jag tar vissa dagar. Vissa dagar när inspiration + kylskåp är extra tomt, så tar jag fryst paj (såna där trista "familjen-Dafgård", men det är rätt ok ändå), som jag alltid har ett gäng i frysen. Hoppas det finns micro dit du ska. Det hela låter jätteespännande. Men du, 11 timmar... du kommer nog att va som en död sill i början på kvällarna. Ta inte ut dig för mycket. kram

    SvaraRadera
  11. Tusen massa Tack för era tips! En hel del är helt klart schysst utfyllnad i matlådan som jag inte har tänkt på själv. Imorgon, eller idag eftersom klockan har passerat midnatt ska jag försöka mig på en veckohandling på Ica... får väl se hur det går... men lättare med era förslag i alla fall. Tack igen! KRAM!

    SvaraRadera