Powered By Blogger

söndag 1 april 2012

En rapport – efter 13 veckor i Shapeupland

Tre månader. Har det passerat sedan jag gav mig i kast med projekt Toppen is nådd. Ett mission med mål att driva ut ett gäng överflödiga och ytterst oönskade fettceller från min kropp. Ett gigantiskt mål, förmodligen det allra största, redan från början och under hela tiden har varit att komma ner under 60 kilo. Och…


… det har jag gjort nu! Anledningen till varför det har varit så megaviktigt att komma under 60-strecket är för att det var där jag befann mig viktmässigt innan allt spårade ur, för några år sedan, med ett mardrömshelvete och sjukstress på mitt gamla jobb, de ondas tillhåll... Och därför ett av flera betydelsefulla trappsteg att landa på i kampen om att hitta tillbaka till mig själv. Eller tillbaka och tillbaka, vill ju framåt men ni fattar vad jag menar… Huvudprio för den här resan är att landa på en punkt där jag mår bra och kan känna mig i alla fall lite nöjd med mig själv. Och det må vara ytligt men vikten är en enormt viktig aspekt för mig i den kampen.


Jag har satt mitt slutmål på 55 kilo, med reservation för att jag kanske nöjer mig lite tidigare. Och nu har jag även satt ett datum för när det ska vara uppnått. På min födelsedag, lite drygt sju veckor fram i tiden. 
Och är det en sak jag har lärt mig sedan nyår så är det att ingenting är omöjligt… bara man ger sig fan på att man ska fixa det… Klyschigt absolut. Men sant! :o) 

Resan hitintills, från att bli kallad äcklig falukorv till en smalare variant ser ut:

Vägning vecka 0: 1 januari 69,1 kg
Vägning vecka 1: 8 januari 68,5 kg = – 0,6 kg
Vägning vecka 2: 15 januari 67,2 kg = – 1,3 kg Totalt – 1,9 kg
Vägning vecka 3: 22 januari 66,0 kg = – 1,2 kg Totalt – 3,1 kg 
Vägning vecka 4: 29 januari 65,0 kg = – 1,0 kg Totalt – 4,1 kg
Vägning vecka 5: 5 februari 64,5 kg = – 0,5 kg Totalt – 4,6 kg 
Vägning vecka 6: 11 februari 63,8 kg = – 0,7 kg Totalt – 5,3 kg     
Vägning vecka 7: 19 februari 62,6 kg = – 1.2 kg Totalt – 6.5 kg 
Vägning vecka 8: 26 februari 61,7 kg = – 0,9 kg Totalt – 7,4 kg 
Vägning vecka 9: 4 mars: 61,1 kg = – 0,6 kg Totalt – 8,0
Vägning vecka 11,5: 21 mars: 60,8 kg = – 0,3 kg Totalt – 8,3 kg 
Vägning vecka 12: 25 mars: 60,3 kg = – 0,5 kg Totalt – 8, 8 kg 
Vägning vecka 13: 1 april: 59,5 kg = – 0,8 kg Totalt – 9,6 kg 

Det var allt för den här gången. Var rädda om er själva och varandra. Kram!

18 kommentarer:

  1. Jättegrattis :) Jag vet precis hur du känner!
    KRAMAR

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det känns kanon! Även om det är en bit kvar till mål... så inga ostbågar än... fast shit vad sugen jag är... :o) Kram!

      Radera
  2. Herregud!
    Oh my vad du har jobbat på bra!
    Fattar du att du nästan gått ner 10 kilo! Fattar du hur mycket det är! :)

    Bra kämpat!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns nästan lite overkligt men nästan 10 kilo... Fast du är grym du också! Kram!

      Radera
  3. Fantastiskt! Du har verkligen kämpat väl! Jag förstår precis vad du menar med att vissa "viktsteg" blir extra viktiga! Jag har tre sådana - hamna under bmi för fetma (känns mentalt superviktigt), komma under den (övervikt) som jag länge haft så svårt att komma under (har varit där och nosat flera gånger utan att lyckas komma under den gränsen) och slutligen en vikt som jag trivdes med mig själv när jag hade (även om det fortfarande är lite övervikt...) Jag kämpar på!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det allra viktigaste det enda som betyder något, enligt mig, är att komma dit där man trivs med sig själv. Håller tummarna stenhårt för dig också, för du KAN, det vet både du och jag! :o) Kram!

      Radera
  4. Kanon!! *håller tummarna att du fixar ditt mål*

    KRAMAR

    SvaraRadera
  5. Åh vad grym du är! Sträck på dig och känn dig fantastisk. Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör det, i alla fall lite... har ju trots allt lite kvar innan mål och vill inte känna mig för nöjd för då kanske det spårar ur... igen... :o) Kram!

      Radera
  6. WOW!!!
    Vad duktig du är!!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Grymt, Josanne!
    Kram L8

    PS Har du tränat mycket eller bara ätit mindre? Nyfiken.

    Har en resarverad fining här som väntar på dig. Är du fortfarande intresserad? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte tränat... försöker promenera men det går sådär så mest bara ätit mindre och nyttigare.
      FÖRLÅT!!!... jag har glömt maila dig... är intresserad men undrar lite om du kan hålla på den ett tag till, annars kan jag lägga ut den här om du hellre vill det... Ska skärpa mig och maila dig... Kram!

      Radera
  8. Stort grattis! Härlig känsla :) kram

    SvaraRadera
  9. Hurra för dig. Underbart när man når sina uppsatta mål. Du är superduktig. Angående träningsmotivation. Jag älskar choklad, vin, fika, god mat. Jag vill kunna njuta, inte säga nej till sånt som tillhör livets guldkorn. Jag gillar kläder och jag vill kunna ha det som jag vill ha. Nu funkar visserligen inte alla klädesplagg på mig hur mycket jag än vill, men det beror på grundkroppsbyggnad och inte på att jag inte är i form.
    Sedan är jag ganska tävlings- och resultatinriktad och jag går igång på att se hur mycket jag kan pressa mig. Jag tycker om att tävla mot mig själv helt enkelt.

    Ha det bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte så tävlingsinriktad så det kan jag inte ta till. Äta och njuta och träna för att kunna göra det lite mer skulle jag dock kunna ta till... Tack för tips! Kram!

      Radera