Powered By Blogger

måndag 12 september 2011

Så funkar det – en båttur i bilder

Jag inleder veckan med gammal skåpmat. Bilder från i fredags. Men nu blir det här lite fel egentligen eftersom ”vår vanliga båt” befinner sig på varv och vi fick kliva ombord på en av de andra som trafikerar det lilla sundet i fredags. Men eftersom jag hade glömt det, mitt fotofinger kliade något så infernaliskt och att jag därför var inställd på att dokumentera hur det kan gå till under en båttur så får ni stå ut med att inredningen är annorlunda.
Förfaringssättet är i alla fall hyfsat intakt med hur vi brukar bete oss under en kortare resa. Så om ni vill haka på kommer här en båttur i bilder – så funkar det:


Ombordstigning, inte så mycket att säga om det mer än att det påminner om en skock virriga får på valium som visserligen rör sig framåt men i ytterst makligt tempo = irritationsmoment för en som hatar seggående :o)…
Väl på la båt kan man spana ut över hemstaden innan det bär ut på de böljande vågorna medan man själv slår sig ner på en stol…

… i detta fallet i det lilla rökrummet. För finns det en sådana här sällsynt skylt så gäller det att ställa upp och visa sitt intresse så den får vara kvar… :o)


På de här båtarna har de regler som kan tyckas helt galna, om man inte sitter i ett EU-hus och har bestämt dem förmodligen, men båtresan tar 20 minuter och den första hälften av den kan man köpa cigaretter = svenska vatten, sedan hamnar man på danskt vatten, vilket innebär att då är det istället fritt fram att shoppa alkohol…
Så strax innan båten angör Helsingörs hamn så knallar man ner till butiken…


… eftersom just då är rätta tiden om man vill undvika fet trängsel. Först blir det en sväng förbi nallehyllan för att spana in om något mjukisdjur vill bli räddat…


… innan stegen styr mot alkoholen. Som faktiskt är en bra bit billigare än på svensk mark. Så därför laddar man upp med lite blandat i form av rödvin till mig och öl till mr Make.


Det finns även hyllvis med godis av alla slag för den som är intresserad av sånt. Jag hör inte riktigt dit men eftersom jag har en annan hobby så drar jag in hit…


… bara för att jag vet att det finns en stor spegel just där på just denna båt. Och det är troligen olagligt att inte stanna till och knäppa av en dagensbild där då.


Efter det tilltaget hinner man precis se Helsingör försvinna bort i fjärran och man intar stol igen, för att slurpa lite vin köpt i baren.

Och en knapp timme senare är man slutligen tillbaka där det började, på landgången men nu i riktning mot hemmet. Och så är det liksom med det… Varken mer eller mindre, och inte roligare än så heller… om man inte befinner sig på ”sin vanliga” båt och man tar en dubbeltur för att slurpa lite mer vin, prata med trevligt folk och bara slappa… men det kanske jag återkommer med en annan dag… som inte är idag för denna måndagen innehåller inga båtfärder, däremot disk, städ och lite häng i tatueringsstudion. Bland annat…
Så too be continued med något annat lite senare under dagen. Kram till dess!

8 kommentarer:

  1. Eller om man har med sig andra galningar och sitter kvar en himla massa vändor och snackar skit och dricker vin =)
    Ah Angry Birds, då ver jag vem som kommer att införskaffa en sån i veckan...(inte jag)

    SvaraRadera
  2. Hii-hii! Det var kul att få följa med.
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Oh, Angry Birds!! Ur-söta! Om jag fjäskar lite kanske du kan langa med en sån nästa båt-tur:)))) Kram

    SvaraRadera
  4. Äppelträdet: kul du gillade, känner mig lite smått galen som lägger ut så här ointressant skräp… :o) Kram!

    Helen: haha… ja det är ju ett tredje, och riktigt supernajsigt sätt att inta en båt… :o) Kanske snart dags för det igen… Kram!

    L8: ja har man inget vettigt liv så får man åka bår liksom… ;o) Kram!

    Linda: grejen är att jag var så så nära att köpa en till dig, men visste inte vilken du skulle gilla bäst så jag tänkte försöka snoka reda på det först… lite i smyg så där… :o) Kram!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder, så kul att få följa med..
    kramar!

    SvaraRadera
  6. Först måste jag säga att era vovvar är så söta så jag blir alldeles såld :) Och era båtturer är jag lite avis på! Hade nog också varit stamgäst på dem om jag bodde i din stad1 Stenabåtarna är inte så roliga och det tar alldeles för lång tid till Fredrikshamn som förövrigt måste vara Danmarks tråkigaste stad! Kramar

    SvaraRadera
  7. Lingon: ja shit vilket race av okunnesfotograferande jag har hamnat i just nu. Det knäpps till höger och vänster… ni slipper dock se allt, tack och lov… :o) Kram!

    Odd me: tack för vovvekomplimang, det gör en matte glad och lite stolt… :o). Du vet att du har en stående inbjudan här så när det passar så kan vi ju klämma in en lite båtfärd också om du vill… :o) Kram!

    SvaraRadera