Powered By Blogger

torsdag 9 juni 2011

Värre än en förhörsledare – så jag frågar er

Jag har väldigt svårt för att förstå hur ett tiotal, minst, pocketböcker bara kan försvinna... Spårlöst. Men att det är så är ett faktum. Har letat igenom hela lägenheten som en bindgalen men de vare sig står eller ligger att finna någonstans. Så då gick jag nyss över till att skanna utbudet på Bokus.com istället. I jakten på det jag känner mest dragning till att kasta ögonen i just nu...


... japp, deckare. Och det finns ju en hel uppsjö av sådana där. Kanonbra! Om det inte hade varit för att det ju gör det så förbaskat svårt att välja. Och eftersom ni ju säkert har vant er vid att jag använder fler frågetecken än en förhörsledare så kanske ni kan gissa vad som komma skall... Japp, jag frågar er; om ni har några tips på deckare man helst inte får missa? Gärna någon lite nyare eftersom jag har minst koll på de. Over and out för idag. Take care & Kram!

14 kommentarer:

  1. Roslund och Hellström - alla deras är bra, men den senaste, "3 sekunder", är riktigt riktigt bra. Deckare javisst, men kanske inte riktigt på det sätt man tänker sig.

    Nu frågar du ju om deckare, men jag måste få passa på att tipsa om en annan favorit, dock i skräckgenren: John Ajvide Lindqvist. "Låt den rätte...." är tusen ggr bättre än filmen och "Människohamn" är också jättebra. "Hanteringen av de döda" är helt surrealistisk och väldigt hjärtegripande och sorglig.

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Milleniuntrilogin????
    Kram

    SvaraRadera
  3. Böcker av: Jo Noesbo, Kristina Ohlsson, Måns Kallentoft, Buthler&Öhlund (ganska "råa" böcker, mkt våld/sex... men de har också, precis som Roslund&Hellström, lite mer av samhällskritik och en djupare mening bakom sina historier, vilket jag gillar) Ha ha...har ju inte så mkt för mig här i livet så jag läser/lyssnar mkt på böcker o då företrädesvis deckare.Hoppas du hittar något du gillar!

    SvaraRadera
  4. Carin Gerhardsens 3 utkomna böcker i "Hammarby-serien",sååååååå braaaaaaaaaaa, en fjärde bok kommer ut nu i sommar. De har titlarna;
    1. Pepparkakshuset
    2. Mamma, pappa, barn
    3. Vyssan Lull

    Helena

    SvaraRadera
  5. Anneli: tack snälla för tipsen! Tyvärr har jag redan läst alla böckerna av Roslund och Hellström, mina absoluta favoriter, älskar de böckerna! De andra du nämner har jag däremot inte läst så de ska jag absolut kolla upp. Kram!

    Frösötös: har tyvärr redan läst den :o( Men tack för tipset ändå, inte minst för att det fick mig att komma på att jag en dvd med ”Flickan som lekte med elden” och den har jag faktiskt inte sett, så jag kanske ska göra det i väntan på att få hem läsbara deckare. Kram!

    SvaraRadera
  6. Runa: tack tack snälla för en massa tips! Som jag skrev till Anneli så har jag läst Roslund och Hellströms alla böcker, de är riktigt bra! Tycker jag av samma anledning som dig så därför ska Buthler&Öhlund absolut kollas upp. Dina andra tips också för den delen! Kram!

    Helena: jag tittade faktiskt på just de böckerna, man kan köpa alla 3 för 99:- på Bokus just nu. Mamma, pappa, barn har jag redan läst, och gillade! Men de andra 2 blev jag sugen på och om du nu dessutom rekommenderar dem s lutar det åt att jag slår till på dem. Så tack tack snälla! Kram!

    SvaraRadera
  7. Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal (skitbra) och alla danska Gretelise Holms deckare och särskilt Krigsbarn. Inte riktigt deckare men FRUKTANSVÄRT bra är Undantaget av Christian Jungersen - måste läsas om du inte redan gjort det!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Josanne!

    Jag tycker mycket om islänningen Arnaldur Indridasons böcker, för vemodsbottnarna. Läser ju gärna Donna Leon för Venedigmiljön.

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  9. Om du vill läsa något ruggigt intressant ska du läsa "Iskallt och stenhårt" av Rickard Flinga. Författaren skildrar sin tid i amerikanska fängelser och vad som leder fram till brottet han begår. Gällande deckare är mina tips också Kristina Ohlssons böcker som jag precis läst ut.kram

    SvaraRadera
  10. "Det fjärde offret" av Mari Jungstedt, det mesta av James Patterson men för att ge exempel: "Jack & Jill" samt "Smekmånad". Rekommenderar också Henning Mankells "Den orolige mannen", Sara Blaedels böcker "Aldrig mera fri" och "Kalla mig prinsessa". Vill du ha lite annorlunda "deckartyp" så läs Denise Rudbergs senaste "Ett litet snedsprång"...Soliga hälsningar från Mia

    SvaraRadera
  11. Tusen tusen tack för alla tips!!! Nu har jag att göra resten av dagen med att kolla upp alla era tips! Kanon! Var rädda om er! Kramar!

    SvaraRadera
  12. Skumtimmen av Johan Theorin! Tokspännande och oväntat slut :-) Han har skrivit ett par uppföljare också, men de har jag inte läst än:-)
    Kram
    Anna S

    SvaraRadera
  13. Anna: den har jag läst och du har rätt i att den är tokspännande, så tack för tips om att det finns uppföljare för det hade jag ingen koll på! Kram!

    SvaraRadera
  14. Läser nu en riktigt bra deckarserie av en författare från Island som heter Arnaldur Indridason. Kommer ikväll läsa ut första boken tror jag, Enligt min man ska den andra vara grymt bra likaså de tre andra. Jag tycker det är grymt kul när man läser deckare från samma författare i rätt ordning. Slurp!

    SvaraRadera